Aspektowo-kompleksowe nauczanie akcentuacji na studiach rusycystycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dziewanowska, Dorota
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-321-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
język rosyjskiakcenty i akcentowanie
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem badań przedstawionych w niniejszej pracy było ustalenie możliwości doskonalenia
kształtowania poprawności akcentuacyjnej studentów w procesie praktycznego nauczania
języka rosyjskiego na studiach filologicznych. Badania te miały charakter empiryczny
i zostały przeprowadzone w toku eksperymentu dydaktycznego. Jego podstawę teoretyczną
stanowiła koncepcja aspektowo-kompleksowego nauczania akcentuacji, natomiast
podstawę dydaktyczną - skrypt opracowany z wykorzystaniem koncepcji algorytmizacji
materiału językowego.
Istotę aspektowo-kompleksowego nauczania akcentuacji stanowi dążenie do systemowej
prezentacji zjawisk akcentuacyjnych ujętych w formie algorytmów i prostych reguł oraz
zastosowanie przemyślanych kompleksów ćwiczeń, ukierunkowanych na przyswojenie przez
studentów prezentowanych zjawisk akcentuacyjnych oraz na ich praktyczne stosowanie
w aktach komunikacji językowej. Aspektowo-kompleksowe nauczania akcentuacji łączy kognitywne
podejście do nauczania języka z podejściem komunikacyjnym.
Praca niniejsza ma charakter ściśle glottodydaktyczny, bowiem jej celem jest optymalizacja
procesu nauczania akcentuacji, nie zaś analiza rosyjskiego systemu akcentuacyjnego,
który został wszechstronnie zbadany i opisany przez językoznawców.
Przedmiotem badań niniejszej pracy jest kształtowanie poprawności akcentu wyrazowego
u studentów. W związku z tym wydaje się konieczne zdefiniowanie tego pojęcia.
Termin „akcent” używany jest w kilku znaczeniach. W języku potocznym występuje
w kontekście „mówić z cudzoziemskim akcentem” w znaczeniu „mówić w sposób ujawniający
cudzoziemskie pochodzenie mówiącego”. Termin „akcent” w tym znaczeniu jest stosowany
również w psycholingwistyce.