Umiejętności dydaktyczne nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej : stan oraz próby ich kształtowania
View/ Open
Author:
Adamek, Irena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1989
Metadata
Show full item recordAbstract
Rozpoczynając badania na temat umiejętności dydaktycznych nauczycieli autorka była świadoma, iż jest to zadanie
trudne, równocześnie jednak zdawała sobie sprawę z konieczności ich podjęcia.
Zaprezentowane w pracy rozważania, dotyczące umiejętności dydaktycznych nauczycieli klas I - III szkoły podstawowej,
prowadzone były w czterech płaszczyznach: teoretycznej, diagnostycznej, weryfikacyjnej i praktyczno-prognostycznej.
Płaszczyzna teoretyczna (rozdział pierwszy i drugi) obejmuje przegląd i próbę klasyfikacji bogatej literatury
pedeutologicznej oraz poszukiwanie teoretycznych podstaw dla koncepcji umiejętności dydaktycznych. Autorka
wyprowadza tę koncepcję z interdyscyplinarnych przesłanek psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych oraz
psychologicznej teorii czynności. Ustala też podstawy metodologiczne badań (rozdział trzeci).
Praca w płaszczyźnie diagnostycznej dotyczy rozeznania w ilości i jakości objawów, czyli wskaźników umiejętności
dydaktycznych. Celem jej jest orientacja w stanie umiejętności dydaktycznych tej grupy nauczycieli oraz wykrycie
popełnianych najczęściej błędów, a także określenie braków w tym zakresie (rozdział czwarty, piąty, szósty). Celem
warstwy projektującej jest stwierdzenie, czy istnieje zależność między jakością kształcenia w tym zakresie a
stopniem operowania umiejętnościami w praktyce szkolnej (wpływ systemu kształcenia pedagogiczno-psychologicznego na
poziom umiejętności w optyce zadaniowej). Rozpoznano sytuację i rozszerzono zakres zmiennych, które należy brać pod
uwagę podczas badania umiejętności, sprawdzono także standardowe metody badania.
Badania przeprowadzone metodą indukcji pozwoliły na zebranie dość sporego materiału obserwacyjnego, na podstawie
którego dokonano oceny poziomu umiejętności. W trakcie obserwacji zwrócono uwagę na dobór i realizację zadań
lekcyjnych przez nauczycieli, prawidłowe wykorzystanie przy tym warunków, m. in. środków dydaktycznych, metod
nauczania i form realizacji. Zwrócono też uwagę na styl kierowania pracą uczniów; próbowano dać odpowiedź na
pytanie, jaki styl wyzwala ich aktywność. Szereg zagadnień szczegółowych (rozdział trzeci, punkt 3.2) rozwiązano na
podstawie obserwacji faktów.
Starano się dać odpowiedź na pytania postawione w rozdziale metodologicznym, próbując odróżnić działania skuteczne
od nieskutecznych.
W badaniach uczestniczyli nauczyciele ze szkół województw: miejskiego krakowskiego, tarnowskiego i nowosądeckiego, a
także studenci III i IV roku nauczania początkowego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Za udział w badaniach
autorka składa im serdeczne podziękowanie.
Zamierzeniem piszącej te słowa było określenie poziomu umiejętność organizowania działań dydaktycznych podczas
lekcji przez nauczyciela klas I - III. Świadomość tego poziomu winna pobudzić uczących do samokontroli i samooceny,
skłonić ich do refleksyjności w odniesieniu do własnej pracy.
Drugą grupą czytelników, do których adresuje się część rozważań w warstwie projektującej, są studenci wyższych szkół
pedagogicznych i studiów nauczycielskich z kierunku nauczanie początkowe. Chciano im ukazać ogromną złożoność
działań pedagogicznych, a równocześnie "rozmiłować" w tym trudzie - z reguły bowiem praca, którą się lubi, staje się
przyjemniejsza, a przez to i łatwiejsza.