Rozwój intuicyjnego rozumienia podobieństwa w nauczaniu matematyki
Author:
Swoboda, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Siwek, Helena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
intuicjarozumienie
podobieństwo matematyczne
nauczanie
model
powiększanie figur
Date: 1994
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Heleny Siwek.Abstract
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdz. I ukazuje podobieństwo w historycznym rozwoju geometrii oraz zawiera
przegląd podręcznikowych ujęć tego pojęcia. Rozdz. II zawiera podbudowę psychologiczno-pedagogiczną (teoria
kształtowania pojęć L. S. Wygotskiego oraz teoria M. Hejny’ego). W rozdz. III opisuję i kataloguję wcześniejsze
badania empiryczne dotyczące rozumienia podobieństwa geometrycznego. Rozdz. IV poświęcony jest opisowi własnych
badań empirycznych prowadzonych w latach 1989-1992 wśród uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Badania były
wieloetapowe, wyniki wcześniejszych etapów służyły jako hipotezy w etapach następnych. Celem badań było szukanie
odpowiedzi na pytanie: jak przebiega rozwój intuicyjnego rozumienia podobieństwa na etapie przeddefinicyjnym oraz
jak to intuicyjne rozumienia może być wykorzystane w systematycznej nauce o podobieństwie. Uzyskane wyniki sugerują
niezgodność dotychczasowe praktyki nauczania z naturalną drogą rozwoju kompetencji dziecka. Rozdz. V zawiera pewne
propozycje rozwiązań metodycznych.