Teksty sterujące indywidualną pracą ucznia w nauczaniu literatury pod kierunkiem. Próba konstrukcji i zastosowania
View/ Open
Author:
Rosa, Alicja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Uryga, Zenon
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
szkolna komunikacja literackateksty sterujące lekturą
heureza
nauczanie zindywidualizowane
teoria podręcznika
podręcznik ruchomy-kartkowy
style odbioru
badania odbioru epiki
poziomy rozumienia utworu
model kart zróżnicowanych
weryfikacja w praktyce
nauczanie pod kierunkiem
Date: 1994
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska powstała pod kierunkiem naukowym Profesora dra hab. Zenona Urygi w Zakładzie Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.Abstract
Rozprawa łączy cele teoretyczno-poznawcze z praktycznymi i ma charakter koncepcyjno-badawczy. Przedmiot pracy stanowią następujące problemy składowe: funkcje i konstrukcja tekstów sterujących pracą ucznia, indywidualizacja w nauczaniu literatury, podręcznik obudowany dydaktycznie, uczenie się pod kierunkiem. Zadanie nadrzędne polegało na
skonstruowaniu zindywidualizowanych tekstów sterujących lekturą uczniowską oraz na propozycji ich zastosowania w podręczniku kartkowym /ruchomym/, a za jego pośrednictwem w nauczaniu zindywidualizowanym i uczeniu się pod kierunkiem. Cele zostały zrealizowane m. in. na podstawie: typologii - znanych z przeszłości - tekstów sterujących; badań ankietowych na temat indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego; diagnostycznych badań odbioru uczniowskiego, które pozwoliły na uchwycenie powtarzalnych zjawisk, występujących w procesie lektury utworów epickich; ustalenia zasad konstruowania zindywidualizowanych tekstów sterujących lekturą, weryfikacji w praktyce lekcyjnej wielopoziomowych tekstów sterujących, zaproponowanych do podręcznika ruchomego.
Wyniki rozprawy umożliwiają projektowanie wymiennych środków dydaktycznych. Ich kompozycja wynika z wielokierunkowego podejścia do utworu oraz z uwzględnienia indywidualnych cech osobowych uczniów. Owe teksty sterujące stanowią podstawę organizowania zindywidualizowanej pracy pod kierunkiem i mogą przyczynić się do przezwyciężenia antynomii pomiędzy programową jednolitością kształcenia literackiego, a
indywidualnym zróżnicowaniem uczniów.