Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorUryga, Zenonpl_PL
dc.contributor.authorRosa, Alicjapl_PL
dc.date.accessioned2018-01-12T10:55:25Z
dc.date.available2018-01-12T10:55:25Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2243
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska powstała pod kierunkiem naukowym Profesora dra hab. Zenona Urygi w Zakładzie Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.pl_PL
dc.description.abstractRozprawa łączy cele teoretyczno-poznawcze z praktycznymi i ma charakter koncepcyjno-badawczy. Przedmiot pracy stanowią następujące problemy składowe: funkcje i konstrukcja tekstów sterujących pracą ucznia, indywidualizacja w nauczaniu literatury, podręcznik obudowany dydaktycznie, uczenie się pod kierunkiem. Zadanie nadrzędne polegało na skonstruowaniu zindywidualizowanych tekstów sterujących lekturą uczniowską oraz na propozycji ich zastosowania w podręczniku kartkowym /ruchomym/, a za jego pośrednictwem w nauczaniu zindywidualizowanym i uczeniu się pod kierunkiem. Cele zostały zrealizowane m. in. na podstawie: typologii - znanych z przeszłości - tekstów sterujących; badań ankietowych na temat indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego; diagnostycznych badań odbioru uczniowskiego, które pozwoliły na uchwycenie powtarzalnych zjawisk, występujących w procesie lektury utworów epickich; ustalenia zasad konstruowania zindywidualizowanych tekstów sterujących lekturą, weryfikacji w praktyce lekcyjnej wielopoziomowych tekstów sterujących, zaproponowanych do podręcznika ruchomego. Wyniki rozprawy umożliwiają projektowanie wymiennych środków dydaktycznych. Ich kompozycja wynika z wielokierunkowego podejścia do utworu oraz z uwzględnienia indywidualnych cech osobowych uczniów. Owe teksty sterujące stanowią podstawę organizowania zindywidualizowanej pracy pod kierunkiem i mogą przyczynić się do przezwyciężenia antynomii pomiędzy programową jednolitością kształcenia literackiego, a indywidualnym zróżnicowaniem uczniów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectszkolna komunikacja literackapl_PL
dc.subjectteksty sterujące lekturąpl_PL
dc.subjectheurezapl_PL
dc.subjectnauczanie zindywidualizowanepl_PL
dc.subjectteoria podręcznikapl_PL
dc.subjectpodręcznik ruchomy-kartkowypl_PL
dc.subjectstyle odbiorupl_PL
dc.subjectbadania odbioru epikipl_PL
dc.subjectpoziomy rozumienia utworupl_PL
dc.subjectmodel kart zróżnicowanychpl_PL
dc.subjectweryfikacja w praktycepl_PL
dc.subjectnauczanie pod kierunkiempl_PL
dc.titleTeksty sterujące indywidualną pracą ucznia w nauczaniu literatury pod kierunkiem. Próba konstrukcji i zastosowaniapl_PL
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord