dc.contributor.advisor | Uryga, Zenon | pl_PL |
dc.contributor.author | Rosa, Alicja | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2018-01-12T10:55:25Z | |
dc.date.available | 2018-01-12T10:55:25Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2243 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska powstała pod kierunkiem naukowym Profesora dra hab. Zenona Urygi w Zakładzie Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. | pl_PL |
dc.description.abstract | Rozprawa łączy cele teoretyczno-poznawcze z praktycznymi i ma charakter koncepcyjno-badawczy. Przedmiot pracy stanowią następujące problemy składowe: funkcje i konstrukcja tekstów sterujących pracą ucznia, indywidualizacja w nauczaniu literatury, podręcznik obudowany dydaktycznie, uczenie się pod kierunkiem. Zadanie nadrzędne polegało na
skonstruowaniu zindywidualizowanych tekstów sterujących lekturą uczniowską oraz na propozycji ich zastosowania w podręczniku kartkowym /ruchomym/, a za jego pośrednictwem w nauczaniu zindywidualizowanym i uczeniu się pod kierunkiem. Cele zostały zrealizowane m. in. na podstawie: typologii - znanych z przeszłości - tekstów sterujących; badań ankietowych na temat indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego; diagnostycznych badań odbioru uczniowskiego, które pozwoliły na uchwycenie powtarzalnych zjawisk, występujących w procesie lektury utworów epickich; ustalenia zasad konstruowania zindywidualizowanych tekstów sterujących lekturą, weryfikacji w praktyce lekcyjnej wielopoziomowych tekstów sterujących, zaproponowanych do podręcznika ruchomego.
Wyniki rozprawy umożliwiają projektowanie wymiennych środków dydaktycznych. Ich kompozycja wynika z wielokierunkowego podejścia do utworu oraz z uwzględnienia indywidualnych cech osobowych uczniów. Owe teksty sterujące stanowią podstawę organizowania zindywidualizowanej pracy pod kierunkiem i mogą przyczynić się do przezwyciężenia antynomii pomiędzy programową jednolitością kształcenia literackiego, a
indywidualnym zróżnicowaniem uczniów. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | szkolna komunikacja literacka | pl_PL |
dc.subject | teksty sterujące lekturą | pl_PL |
dc.subject | heureza | pl_PL |
dc.subject | nauczanie zindywidualizowane | pl_PL |
dc.subject | teoria podręcznika | pl_PL |
dc.subject | podręcznik ruchomy-kartkowy | pl_PL |
dc.subject | style odbioru | pl_PL |
dc.subject | badania odbioru epiki | pl_PL |
dc.subject | poziomy rozumienia utworu | pl_PL |
dc.subject | model kart zróżnicowanych | pl_PL |
dc.subject | weryfikacja w praktyce | pl_PL |
dc.subject | nauczanie pod kierunkiem | pl_PL |
dc.title | Teksty sterujące indywidualną pracą ucznia w nauczaniu literatury pod kierunkiem. Próba konstrukcji i zastosowania | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |