• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Szkolnictwo parafialne województwa krakowskiego w dobie Sejmu Wielkiego (1788–1792)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Szkolnictwo parafialne... (350.9KB)
Autor:
Jędrzejewski, Przemysław
Źródło: Komisja Edukacji Narodowej : kontekst historyczno-pedagogiczny / pod red. Katarzyny Dormus [et al.]. - Kraków, 2014. - S. [251]-278 (Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, ISSN 2300-2689 ; 3)
Język: pl
Słowa kluczowe:
Commission of National Education
Civil and Military Order Commissions
history of Krakowskie Voivodeship
parish education
Great Sejm era
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
In the western Voivodeship of Malopolska Province of the former medieval network of parochial schools in urban and rural areas was one of the most developed in the entire Noble Republic of Poland. Destruction and contributions from the period of the Great Northern War impoverished Krakowskie Voivodeship, which negatively affected the development of the parish education. Indicate visits conducted by the Archdeacon of Sącz Joseph Jordan in 1723, 1727 and 1728 and a suffragan bishop of Cracow Michael Kunicki. The attempts to raise the collapse of the state of elementary education in the country has taken The Commission of National Education. In the second half of 70s and first half of 80s eighteenth century several projects KEN, designed to raise the level of education and number of students in parish schools, including one of them foresaw the creation of parochial schools by the nobility. Despite the efforts of KEN on the expansion of elementary education, the number of parochial schools declined dramatically in the second half of the eighteenth century 80s. The problem was not only reluctant to slant the nobility peasant children to learn whether the mere perception of the school by the peasants as a further oppression of serfdom, which did not derive any benefits, but primarily from the lack of control of the rector and vice-rectors of the elementary schools, mainly engaged in the development of secondary education and higher education, and not to enforce visitation orders parishes, mostly in rural areas, due to the distance of the villavillage from the road and considerable travel costs. Significant changes in the functioning of elementary schools in Poland occurred at the end of 1789 years the Great Sejm passed a constitution of Civil and Military Order Commissions.
URI
http://hdl.handle.net/11716/230
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Monografie / Rozdziały (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image