• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dziedzictwo kulturowe Komisji Edukacji Narodowej w XIX wieku

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Dziedzictwo kulturowe... (1.349MB)
Autor:
Karolczak, Kazimierz
Źródło: Komisja Edukacji Narodowej : kontekst historyczno-pedagogiczny / pod red. Katarzyny Dormus [et al.]. - Kraków, 2014. - S. [295]-305 (Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, ISSN 2300-2689 ; 3)
Język: pl
Słowa kluczowe:
education
guides
dictionaries
textbooks
reform of universities
national consciousness of Poles
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The reforms of The Commission of National Education could not save the statehood of the Republic of Poland, but they contributed to the modern education of many Poles. People drew from its heritage throughout the 19th century and even alluded to it well after the country regained independence. The Commission (KEN) was remembered by the elites, the intelligentsia and especially by the 19th century who incorporated the ideas on teaching and education into life. The aspirations to reduce the class differences in education was effectively piercing into the consciousness of the society. Guides, dictionaries, extracts, and especially textbooks, which brought up a whole generation of 19th century intelligentsia survived in material form. The Polish scientific terminology was popularized and it permanently entered several scientific disciplines and the awareness of thinking about the country in civic and patriotic terms. The reformed universities in Cracow and Vilnius were the 19th century heritage of the Commission of National Education. Alluding to the achievements of KEN weakened in the 19th century with the passage of time, but its legacy remained constantly in the minds of Poles deprived of their own country, thus contributing to the survival of native language and Polish culture, significantly affecting the development of the Polish national consciousness.
URI
http://hdl.handle.net/11716/232
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 3
  • Monografie / Rozdziały (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image