• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekspresja i komunikacja językowa dziecka przedszkolnego na przykładzie wyrażeń dźwiękonaśladowczych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (8.750MB)
Autor:
Łata, Wanda
Promotor:
Rittel, Teodozja
Język: pl
Słowa kluczowe:
ekspresja
komunikacja
wyrażenia dźwiękonaśladowcze
komunikacja afektywna
akty mowy
dzieci w wieku przedszkolnym
funkcja ekspresywna
funkcja impresywna
mowa egocentryczna
dyskurs przedszkolny
funkcje języka dziecka
funkcja symboliczna
kompetencja komunikacyjna
Data: 1993
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem doc. dr hab. Teodozji Rittel.
Streszczenie
Praca ma charakter interdyscyplinarny, stojąc na pograniczu językoznawstwa psychologii i pedagogiki. Przedmiotem rozważań jest komunikacja językowa dziecka w wieku przedszkolnym rozpatrywana ze względu na jej afektywne nacechowanie, czemu służą głównie, ale nie tylko, wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Rozprawa składa się z wprowadzenia, czterech merytorycznych części, podsumowania i przypisów. W postaci załącznika przytoczone zostały materiały ankiety oraz propozycje zastosowań metodycznych. Chcąc operować odpowiednio dużym, a zarazem usystematyzowanym materiałem zgromadzono ponad 200 odpowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym na pytania prowokując odpowiedź, czyli powodując użycie lub rozpoznanie usłyszanych wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Pozwoliło to sformułować hipotezę wstępną wg. której: komunikacja dziecka przedszkolnego ma charakter afektywny. Praca ma kilka celów. Najważniejszy z nich poznawczy, drugi - metodologiczny, trzeci - dostarczenie materiału językowego z zakresu onomatopei dziecięcych, a ostatni edukacyjny.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2379
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image