Ekspresja i komunikacja językowa dziecka przedszkolnego na przykładzie wyrażeń dźwiękonaśladowczych
View/ Open
Author:
Łata, Wanda
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Rittel, Teodozja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
ekspresjakomunikacja
wyrażenia dźwiękonaśladowcze
komunikacja afektywna
akty mowy
dzieci w wieku przedszkolnym
funkcja ekspresywna
funkcja impresywna
mowa egocentryczna
dyskurs przedszkolny
funkcje języka dziecka
funkcja symboliczna
kompetencja komunikacyjna
Date: 1993
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem doc. dr hab. Teodozji Rittel.Abstract
Praca ma charakter interdyscyplinarny, stojąc na pograniczu językoznawstwa psychologii i pedagogiki. Przedmiotem rozważań jest komunikacja językowa dziecka w wieku przedszkolnym rozpatrywana ze względu na jej afektywne nacechowanie, czemu służą głównie, ale nie tylko, wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Rozprawa składa się z wprowadzenia, czterech merytorycznych części, podsumowania i przypisów. W postaci załącznika przytoczone zostały materiały ankiety oraz propozycje zastosowań metodycznych. Chcąc operować odpowiednio dużym, a zarazem usystematyzowanym materiałem zgromadzono ponad 200 odpowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym na pytania prowokując odpowiedź, czyli powodując użycie lub rozpoznanie usłyszanych wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Pozwoliło to sformułować hipotezę wstępną wg. której: komunikacja dziecka przedszkolnego ma charakter afektywny. Praca ma kilka celów. Najważniejszy z nich poznawczy, drugi - metodologiczny, trzeci - dostarczenie materiału językowego z zakresu onomatopei dziecięcych, a ostatni edukacyjny.