Mikrokomputery w kształceniu studentów kierunków humanistycznych
View/ Open
Author:
Morbitzer, Janusz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-85898-12-3
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mikrokomputerykształcenie studentów
kierunki humanistyczne
Date: 1993
Metadata
Show full item recordAbstract
Pod koniec lat siedemdziesiątych na amerykańskim rynku pojawił się pierwszy mikrokomputer. Za niewygórowaną cenę w
domowym zaciszu, na własnym biurku, można było zainstalować niewielkie, energooszczędne urządzenie o możliwościach
obliczeniowych porównywalnych z dużymi komputerami, kojarzącymi się dotychczas ze sterylnie czystymi
pomieszczeniami i personelem w białych ubraniach ochronnych. Człowiekowi zaoferowano nowe narzędzie pracy, a jak
się szybko okazało - również i nauki, twórczości, a nawet rozrywki.
Współczesne mikrokomputery posiadają dużą pamięć wewnętrzną i zewnętrzną, dobrą grafikę, możliwość pracy
dialogowej, potrafią bardzo szybko wykonywać obliczenia i działają według opracowanych przez człowieka algorytmów.
W oparciu o te cechy wiązano z nimi olbrzymie nadzieje na zrewolucjonizowanie dydaktyki. Mimo że tak się nie stało,
trudno obecnie byłoby sobie wyobrazić proces dydaktyczny bez udziału mikrokomputerów. Śmiało można przewidywać
tendencje odwrotne, tzn. stałe zwiększanie nasycenia szkół sprzętem komputerowym. Jest rzeczą niesłychanie ważną,
by towarzyszył temu rozwijający się rynek oprogramowania, a przede wszystkim refleksje teoretyczne poszukujące
optymalnych dróg integracji komputerów z całym procesem dydaktycznym.
Monografia ta poświęcona jest zastosowaniom mikrokomputerów w procesie kształcenia studentów kierunków
humanistycznych, głównie nauczycielskich. Wszystkie zagadnienia związane z tą tematyką przedstawiono w pięciu
rozdziałach.
W rozdziale pierwszym scharakteryzowano proces alfabetyzacji komputerowej, stanowiący z jednej strony formę
zaspokojenia głodu podstawowej wiedzy o komputerach i ich wykorzystaniu w rozmaitych dziedzinach, z drugiej zaś
przygotowujący człowieka do życia w tzw. społeczeństwie informacyjnym. W związku z takim ujęciem tematu w tym samym
rozdziale naszkicowano szerokie tło społeczne i uwarunkowania techniczne związane z przekształcaniem obecnego
społeczeństwa industrialnego w społeczeństwo informacyjne.
Rozdział drugi poświęcony został zagadnieniom zastosowania komputerów w procesie edukacyjnym. W oparciu o
cybernetyczne ujęcie procesu kształcenia omówiono rolę mikrokomputerów w tym procesie. Dużo uwagi poświęcono tzw.
nauczaniu wspomaganemu komputerowo. Ukazano także dwie drogi realizowania komputeryzacji edukacji, wynikające z
przedmiotowego lub podmiotowego traktowania mikrokomputera.
Jak już wspomniano, komputer w pewnej mierze nie sprostał pokładanym w nim nadziejom na zrewolucjonizowanie
dydaktyki. W rozdziale drugim podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się właśnie stało. Tam
też przedstawiono spór między zwolennikami i przeciwnikami skomputeryzowanej edukacji, przytaczając argumenty
obydwu stron.
O efektywności wykorzystania mikrokomputera w procesie edukacyjnym decydują przede wszystkim programy, jakimi
dysponuje nauczyciel. Stąd też w rozdziale trzecim przedstawiono metodykę projektowania i realizacji komputerowych
programów dydaktycznych. Tam także omówiono kryteria oceny takich programów. Ich znajomość jest dla każdego
nauczyciela zainteresowanego stosowaniem komputerów w procesie dydaktycznym szczególnie istotna, gdyż musi on
posiadać umiejętność właściwego doboru oprogramowania.
Rozdział czwarty zawiera kilka przykładów edukacyjnych zastosowań mikrokomputerów, zarówno w procesie nauczania,
jak i w procesie kontroli wiadomości. Nie są to gotowe programy, lecz tylko pewne idee inspirujące do samodzielnych
poszukiwań. Wybrane przykłady dotyczą opisu scenariusza programu przeznaczonego do kształtowania umiejętności
poczucia czasu i oceny odległości, symulacji komputerowej oraz adaptacyjnego systemu kontroli wiedzy.
Pisząc o komputerach w edukacji nie sposób pominąć tendencji najnowszych i zrezygnować ze spojrzenia w przyszłość.
Tu sytuacja jest dosyć klarowna: przyszłości zastosowań komputerów i całej informatyki należy upatrywać w sztucznej
inteligencji, tj. próbie naśladowania ludzkiego intelektu.
Rozdział piąty poświęcono w całości zagadnieniom sztucznej inteligencji, a w szczególności tzw. systemom doradczym.
Stanowią one - jak dotychczas - największe praktyczne osiągnięcie sztucznej inteligencji.
Pracę kończy słownik zawierający terminologię użytą i zazwyczaj objaśnioną już w tekście. Zgromadzenie w jednym
miejscu wszystkich trudniejszych lub - lepiej - nowych dla wielu Czytelników pojęć, ułatwi lekturę książki, a
ponadto może być użyteczne w zrozumieniu innych prac.
Niniejsza monografia przeznaczona jest dla osób zainteresowanych edukacyjnymi zastosowaniami mikrokomputerów. Są to
przede wszystkim nauczyciele szkół wszystkich szczebli oraz studenci kierunków humanistycznych, głównie o profilu
nauczycielskim.
Prace na ten temat są obecnie bardzo rozproszone w postaci artykułów opublikowanych w rozmaitych czasopismach.
Sądzę, że zebranie kompendium wiedzy z zakresu edukacyjnych zastosowań mikrokomputerów stanowić będzie dla
zainteresowanych Czytelników znaczne ułatwienie w dotarciu do wielu, nieraz trudno dostępnych materiałów.
Pragnę zaznaczyć, że w monografii świadomie pominięto problem nauczania, przedmiotu “Elementy informatyki”. Uważam
bowiem, że dla studenta-humanisty komputer powinien być przede wszystkim narzędziem, przy pomocy którego łatwiej
poznaje on otaczający świat i panuje nad coraz groźniejszym zalewem informacyjnym. Dla tej grupy studentów
przedmiotowe traktowanie komputera, tj. nauczanie budowy, zasad działania lub - co gorsza - języków programowania,
jest nie tylko zbędne, ale nawet dydaktycznie szkodliwe.