dc.contributor.advisor | Majorek, Czesław | pl_PL |
dc.contributor.author | Skołuba, Wojciech | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2018-03-02T08:18:53Z | |
dc.date.available | 2018-03-02T08:18:53Z | |
dc.date.issued | 1989 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2498 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem Prof. dr hab. Czesława Majorka. | pl_PL |
dc.description.abstract | W dysertacji przedstawiono eksperyment upraktycznienia nauczania przez slöjd w różnych typach szkoły galicyjskiej na przełomie XIX i XX wieku oraz ewolucję slöjdu w kierunku szkoły pracy. Jest to nowatorska praca historyczna z zakresu interferencji idei pedagogicznych, która umiejscawia eksperyment ze slöjdem w Galicji na tle światowej myśli pedagogicznej. Slöjd potraktowano w niej jako ogniwo genetyczne kształcenia politechnicznego w procesie zrywania z herbertowskim intelektualizmem dydaktycznym. Materiał rzeczowy zebrano i opracowano, stosując metodę historyczną. Walorem rozprawy jest dokonanie periodyzacji omawianego eksperymentu, z uwzględnieniem zasług, pionierów slöjdu w Galicji oraz znaczenia ośrodków slöjdowych: Sokala, Krakowa, Lwowa. Wyniki badań mogą być przydatne we współczesnej szkole. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | historia oświaty i wychowania | pl_PL |
dc.subject | Galicja | pl_PL |
dc.subject | 1867-1918 | pl_PL |
dc.subject | slöjd a szkoła pracy | pl_PL |
dc.subject | upraktycznienie wykształcenia | pl_PL |
dc.title | Od slöjdu do szkoły pracy : dzieje dążeń do upraktycznienia szkoły i wykształcenia w Galicji w latach 1867-1918 | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |