Aktywność społeczna a cechy indywidualne uczniów szkół specjalnych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
View/ Open
Author:
Mikrut, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Wyczesany, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pedagogika specjalnaupośledzenie umysłowe
rewalidacja społeczna
aktywność społeczna
cechy indywidualne
Date: 1991
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska pisana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Janiny Wyczesany.Abstract
Praca dotyczy indywidualnych uwarunkowali aktywności społecznej uczniów szkół specjalnych dla upośledzonych
umysłowo w stopniu lekkim. Oprócz szerokiego omówienia istoty aktywności społecznej i jej źródeł, związków tejże
aktywności z cechami indywidualnymi oraz uwarunkowań i przejawów aktywności społecznej u osób upośledzonych
umysłowo, praca zawiera również wyniki własnych badań empirycznych. Badania te zmierzały do identyfikacji tych cech
indywidualnych, które istotnie różnicowały uczniów o wysokiej i niskiej aktywności społecznej. Podstawę selekcji
uczniów ze względu na poziom tejże aktywności stanowiły wyniki oryginalnego Arkusza Obserwacyjnego Zachowania
Ucznia. Badania dowiodły, iż wyodrębnieni w ten sposób uczniowie różnili się istotnie w zakresie określonych cech
temperamentu oraz elementów obrazu własnej osoby. W oparciu o uzyskane wyniki sformułowano wiele praktycznych
wskazań dla pedagogów.