Nauczanie rosyjskiej intonacji zdaniowej na studiach rusycystycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szędzielorz, Edward
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
język rosyjskiintonacja
nauczanie języka rosyjskiego
Data: 1978
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Z praktycznym nauczaniem języka rosyjskiego na polskich studiach rusycystycznych wiążę się szereg nie
rozstrzygniętych do tej pory szczegółowych zagadnień metodycznych. Jednym z nich jest problem nauczania rosyjskiej
intonacji zdaniowej. Nauczać intonacji na studiach rusycystycznych w Polsce zaczęto przed paru zaledwie laty /i to
nie we wszystkich ośrodkach/. Mowa tu, oczywiście, o nauczaniu zamierzonym, świadomym i opartym na wyjaśnieniach
teoretycznych, a nie tylko o kształtowaniu nawyków wyłącznie drogę imitacji. Do tej pory nie opracowano także,
choćby tylko w zarysie, metodyki nauczania interesującego nas zjawiska, nie opublikowano bowiem żadnych prac
teoretycznych, poświęconych w całości problemowi nauczania intonacji na studiach rusycystycznych. Aby w jakimś
stopniu wypełnić tę lukę, podjęliśmy na I roku filologii rosyjskiej w krakowskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej
próbę eksperymentalnego nauczania w pełni poprawnej intonacji rosyjskiej. Eksperyment został przeprowadzony po raz
pierwszy w roku 1967, a następnie czterokrotnie powtórzony i zweryfikowany w latach następnych.
Główny cel nauczania sprowadzał się do ukształtowania u studentów I roku - w toku intensywnego i krótkiego, bo
trwającego około 40 godzin kursu - w pełni poprawnych nawyków intonematycznych i umiejętności stosowania właściwej
intonacji zdaniowej w procesie komunikacji. Chcieliśmy równocześnie wykazać, że opanowanie typowej dla języka
rosyjskiego intonacji podniesie wyraźnie ogólny poziom sprawności językowej studentów, czyniąc tym samym proces
nauki języka bardziej efektywnym.
W praktycznym nauczaniu intonacji musieliśmy dokonać wyboru, który z wielu lingwistycznych opisów rosyjskiego
systemu intonacyjnego najbardziej nadaje się do przeprowadzenia eksperymentu. Po przestudiowaniu literatury
przedmiotu wybraliśmy najbardziej - naszym zdaniem - przydatną do celów dydaktycznych teorię w ujęciu J.A.
Bryzgunowej.
Przegląd różnych lingwistycznych opisów rosyjskiej intonacji zdaniowej i uzasadnienie powyższej decyzji zawiera
rozdział pierwszy niniejszej pracy.
Praktyka dowodzi, że o ile potrzeba nauczania poprawnej wymowy /w sensie pracy nad artykulacją i akcentem/ spotyka
się od pewnego czasu na studiach rusycystycznych z powszechnym raczej zrozumieniem, o tyle konieczność świadomego
nauczania intonacji nie przez wszystkich lektorów uznawana jest w równej mierze. O tym, że zachodzi taka potrzeba,
traktuje rozdział 2.
Przebieg eksperymentu w krakowskiej WSP zanalizowano w rozdziale 3. Przedstawiono w nim problematykę i organizację
badań, a zwłaszcza realizację właściwego kursu intonacyjnego, składającego się z dwu etapów nauczania. W opisie
uwzględniono szereg konkretnych zabiegów dydaktycznych poczynionych w toku eksperymentu, zilustrowano poszczególne
typy konstrukcji intonacyjnych na materiale wielu konstrukcji syntaktycznych języka rosyjskiego, przedstawiono
graficznie za pomocą rycin przebiegi melodyczne w języku rosyjskim w opozycji do odpowiednich przebiegów melodii
mowy w języku polskim.
Bezpośrednie i pośrednie wyniki nauczania, osiągnięte po zakończeniu eksperymentu, omówiono w rozdziale 4. Rozdział
5 zawiera uwagi o utrwalaniu poprawnej intonacji zdaniowej w dalszych stadiach nauczania języka rosyjskiego.
Ostatni rozdział pracy dotyczy wniosków wypływających z rezultatów badań. Podano także wykaz ważniejszej literatury
przedmiotu z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki i dydaktyki języków obcych.
Praca niniejsza jest rezultatem kilkuletnich badań i przemyśleń autora z zakresu metodyki nauczania intonacji
na studiach rusycystycznych. Autor żywi nadzieję, że opisane w niej rozwiązania metodyczne mogą znaleźć chociaż
częściowe zastosowanie w trudnej sztuce wyrobienia sprawności swobodnego posługiwania się mową rosyjską. Jeżeli
zawarte w książce propozycje wzbudzą u innych dydaktyków pewne kontrowersje, nawet wówczas praca ta spełni swoją
rolę, przyczyniając się do poszukiwania lepszych, bardziej efektywnych sposobów nauczania intonacji rosyjskiej.
Książka niniejsza jest skróconą wersją rozprawy doktorskiej, ukończonej w 1974 roku w Wyższej Szkole Pedagogicznej
w Krakowie. Autor składa serdeczne podziękowania recenzentom pracy za ich cenne uwagi: prof .drowi hab. Janowi
Kulpie, doc. drowi hab. Leszkowi Schneidrowi, doc. dr Krystynie Iwan, a zwłaszcza doc. drowi Januszowi Henzlowi za
życzliwe rady i inspiracje.