Literatura popularna dla ludu : na przykładzie Wydawnictwa Ludowego 1882-1920
View/ Open
Author:
Szocki, Józef
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-85898-16-6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
literatura ludowa polskaDate: 1994
Metadata
Show full item recordAbstract
Praca niniejsza dotyczy problemu komunikacji czytelniczej, tj. takiego typu komunikacji, który realizuje się przez
procesy czytelnicze. Proces czytelniczy, jak wiadomo, zachodzi między zespołem instytucji związanych z produkcją,
udostępnianiem i upowszechnianiem tekstów (decydującym zwykle, jakie, w jakiej ilości i jak one docierają do
odbiorcy, także sterującym w dużej mierze procesem odbioru) a odbiorem faktycznie dostępnych tekstów i zbiorowością
czytelniczą. Podjęto tutaj tylko pewne kwestie związane z procesem czytelniczym, a mianowicie takie, które dotyczą:
1. Komitetu Wydawnictwa Dziełek Ludowych jako instytucji zajmującej się wydawaniem książek dla ludu (rozdział III:
Powstanie i funkcjonowanie „Wydawnictwa Ludowego”); 2. Tekstów, jakie wychodziły w ramach serii (rozdziały: IV.
Rodzaje i gatunki piśmiennicze reprezentowane w serii. Tematyka, V. Polska literatura klasyczna i współczesna -
oryginalna i zaadaptowana do potrzeb czytelnika ludowego, VI. Tematyka historyczna literatury popularnej
opublikowanej w serii, VII. Życie społeczne, polityczne i gospodarcze wsi na łamach serii. Próba konstruowania
określonego wizerunku chłopa i wsi, VIII. Literatura religijna, IX. Fantastyka baśniowa); 3. Rozchodzenia się
publikacji serii wśród czytelników (rozdział X: Rozprowadzanie publikacji serii i ich czytelnictwo - na konkretnym
przykładzie).
Rzecz zrozumiała, że Komitet Wydawnictwa Dziełek Ludowych działał w określonym otoczeniu społecznym, także
politycznym i gospodarczym, również oświatowym i podlegał jego wpływom. Głównie polityka oświatowa władz, które
ukierunkowywały programy działania w zakresie oświaty, kształtowała repertuar wydawniczy tego edytora. Także nie
bez wpływu nań pozostawał charakter zbiorowości czytelniczej, bardzo licznej (w sensie potencjalnym), ale o nikłych
umiejętnościach i przyzwyczajeniach czytelniczych. Starano się to wszystko w ogólnych zarysach przedstawić w
rozdziałach dotyczących powstania tego edytora, także charakterystyki repertuaru wydawniczego serii. Zwłaszcza, że
publikacje serii w swej treści w wielu przypadkach nawiązywały do problemów społecznych, gospodarczych
i oświatowych wsi galicyjskiej.
Problem literatury popularnej dla ludu, dorobek w tym zakresie i rozwój czytelnictwa wśród chłopów w XIX i na
początku XX w., rodząca się wśród nich świadomość obywatelska i narodowa - wszystko to stanowi bardzo ważne z
punktu widzenia kultury narodowej obszary badawcze. Penetrowanie ich to nie tylko poznawanie tradycji kultury
ludowej, to także poszukiwanie tożsamości wsi polskiej i jej promowania na bazie kultury narodowej i historii.