Filozofia Ericha Fromma
View/ Open
Author:
Kucia, Maciej
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-85898-42-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Erich Frommfilozofia
filozofia religii
Date: 1994
Metadata
Show full item recordAbstract
Erich Fromm (1900-1980) był myślicielem znanym ze swych zainteresowań interdyscyplinarnych. Będąc z pochodzenia
Europejczykiem szybko zyskał uznanie swych publikacji książkowych, stanowiących trwałe zjawisko kultury
amerykańskiej. Większość jego prac dotyczyła najistotniejszych problemów nurtujących społeczeństwo amerykańskie
w różnych momentach jego najnowszej historii. Nic więc dziwnego, że tak dużo uwagi poświęcił Fromm analizie zjawisk
tworzących wizję współczesnego społeczeństwa industrialnego. Zakres tych penetracji naukowych wyznaczały analizy
aktualnych przejawów kryzysu świadomości.
Urodził się w 1900 r. we Frankfurcie nad Menem. Jego zainteresowania naukowe określiły takie dyscypliny jak:
psychologia, socjologia i filozofia. Z zakresu tej ostatniej w 1922 r. otrzymał tytuł doktora na Uniwersytecie w
Heidelbergu. Przed uzyskaniem doktoratu studiował we Frankfurcie i Monachium. Wszechstronne studia z dziedziny
psychoanalizy rozpoczął w latach 1923-24 w Berlińskim Instytucie Psychoanalitycznym. Później kontynuował
samodzielną pracę stosując metody psychoanalityczne w badaniach socjologicznych. W latach 1923-32 pracował na
stanowisku wykładowcy we frankfurckim Instytucie Psychoanalitycznym oraz w uniwersyteckim Instytucie Badań
Społecznych.
Rozkwit działalności pisarskiej E. Fromma przypada na lata trzydzieste. Współpracował wtedy z czasopismem
„Zeitschrift fur Sozialforschung”. Oprócz niego publikowali tam swoje prace: Theodor Adorno, Max Horkheimer,
Herbert Marcuse. W stosunkowo krótkim czasie, pomimo odmiennych zainteresowań badawczych, ukształtowała się
wyraźna formacja intelektualna, która rzutowała na profil tego periodyku. Czynnikiem integrującym był wspólny
rodowód filozoficzny oraz jego jednoznacznie lewicujące kontynuacje, czyli rozwinięcie wątków klasycznej filozofii
niemieckiej, marksizmu i klasycznej psychoanalizy. Fromm publikował tam artykuły, które były zapowiedzią
problematyki rozwijanej w jego późniejszej działalności.
W związku z postępującym procesem faszyzacji Niemiec, cała grupa rozpadła się i wszyscy wyemigrowali do USA.
Pretekstem do wyjazdu Fromma stało się w 1933 r. zaproszenie Chicagowskiego Instytutu Psychoanalitycznego. W latach
1933-1941 pracował w Międzynarodowym Instytucie Badań Społecznych, przy Columbia University. Lata 1941-1942 to
okres ścisłej współpracy z K. Horney w zorganizowanym przez nią Amerykańskim Instytucie Psychoanalitycznym oraz
Nową Szkołą Badań Społecznych. Od 1943 r. Fromm pracował z wybitnym psychoanalitykiem amerykańskim H.S. Sullivanem.
Razem kierowali Waszyngtońską Szkołą Psychiatryczną i Instytutem Psychiatrycznym im. Williama Alansona White’a w
Nowym Jorku. Do r. 1951 współpracował również z Bennigton College w stanie Vermont. W tym samym roku został
powołany na stanowisko profesora uniwersytetu w Ciudad Mexico. W latach siedemdziesiątych wyjechał do Europy.
Do końca życia przebywał na terenie Szwajcarii.
W Polsce przetłumaczono następujące książki E. Fromma: Ucieczka od wolności (Escape from Freedom, 1941), Szkice z
psychologii religii (wybór tekstów The Sane Society, 1955; Psychoanalysis and Religion, 1955; Zen Buddhizm and
Psychoanalysis, 1960 współaut. D.T. Suzuki, R. de Martino), O sztuce miłości (The Art of Loving, 1956) oraz
Zapomniany język (The Forgotten Language 1951).
Z innych prac nie tłumaczonych na język polski warto wymienić Man for Himself (1947). W pracy tej E. Fromm
sformułował podstawowe tezy swej antropologii filozoficznej, które można sprowadzić do następujących pytań: kim
jest człowiek? oraz, kim człowiek będzie?
Z roku 1955 pochodzi jego książka The Sane Society. Pozycja ta kończy okres w twórczości Fromma, który odznaczał
się akcentami obrachunkowymi z teoretycznymi propozycjami Z. Freuda. Wtedy też pojawia się zwrot w kierunku
poszukiwań zmierzających do przetransponowania niektórych założeń filozofii materializmu dialektycznego i
historycznego a także tych kierunków filozofii współczesnej i antropologii filozoficznej, które eksponują
zagadnienie niepowtarzalności ludzkiej egzystencji. Pozwoliło to Frommowi na oryginalne ujęcie problematyki
filozoficzno-etycznej, zwłaszcza w sferze opisu i interpretacji istotnych aspektów sensu ludzkiego bytowania.
Podobnie jak twórcy etyki humanistycznej (Artystoteles, Spinoza) traktował człowieka całościowo. Dostrzegał źródła
norm etycznych i ludzkiego postępowania w samej naturze człowieka. Poruszana przez niego problematyka uwzględniała
właściwości ludzkiej egzystencji, których naruszenie prowadzi w konsekwencji do psychicznej, emocjonalnej
dezintegracji osobowości. W oparciu o te założenia Fromm sformułował podstawowy cel psychoanalizy humanistycznej,
polegający na aktywizacji samoświadomości oraz wewnętrznej potencjalności człowieka. Nadrzędną wartością etyczną
staje się poznanie własnej natury, opanowanie tzw. „sztuki życia”. Powinno to być poprzedzone wnikliwą refleksją
nad istotą i istnieniem człowieka, uwzględniającą społeczno-ekonomiczny kontekst życia ludzkiego. A to oznacza, że
„psychologia nie może zostać oddzielona ani od filozofii, ani od etyki, ani od socjologii czy ekonomii” (Man for
Himself, New York 1967 s. 7). Tym należy tłumaczyć wielość różnorodnych analiz, których przedmiotem były
konsekwencje mechanizmów alienacyjnych, występujących w wielu sferach aktywności człowieka począwszy od
działalności produkcyjnej a skończywszy na stosunkach interpersonalnych.
Ten krąg zainteresowań bardzo wyraźnie rzutuje na dalsze publikacje E. Fromma. W 1963 r. ukazała się książka Beyond
the Chains of Illusin. My Encounter with Marx and Freud. Poza wyraźnymi akcentami autobiograficznymi zawierała ona
konfrontację poglądów K. Marksa i Z. Freuda.
Od tego momentu zjawisko alienacji stanowiło dla Fromma podstawowy motyw twórczości i zarazem kategorię badawczą
służącą do analiz wielu istotnych zjawisk współczesności.
Kontynuacją tej problematyki były zwłaszcza prace publikowane pod koniec lat sześćdziesiątych i na początku
siedemdziesiątych (The Revolution of Hope toward a humanized technology, 1968; The anatomy of human
destructiveness, 1973). Warto zwrócić uwagę na konstatacje wyznaczające ostatni okres poszukiwań Fromma. Analizując
przejawy stosunków społeczno-ekonomicznych stwierdza on, że społeczeństwo wysoko uprzemysłowione cechuje wzrost
produkcji i konsumpcji. Wszystko można sprowadzić do jednej generalnej zasady: należy produkować to, co jest
możliwe do wyprodukowania. Ten rodzaj mechanizmów prowadzi do dewaluacji tradycji humanistycznej, zgodnie z którą
należy robić przede wszystkim to, co jest dobre i piękne. Nakaz możliwości technicznych stał się jednocześnie
podstawą etyki. W konsekwencji mamy do czynienia z ograniczeniem autentycznego rozwoju jednostki. Mechanizm ten
wyznacza sferę stosunków międzyludzkich. Rezultatem tych przeobrażeń jest „człowiek totalny nabywca” (homo
consumens). Wartością nadrzędną w tym kontekście staje się kontrola natury przez intelekt oraz produkowanie rzeczy.
Pojawiają się znane zjawiska alienacyjne, człowiek sam zmienia się w rzecz, pojęcie „być” zostaje zastąpione przez
pojęcie „mieć”. Tak rozumiana alienacja prowadzi do całkowitego rozdarcia pomiędzy myślą a uczuciem. Stan ten
najpełniej w analizach E. Fromma oddaje „klimat” naszego technokratycznego stulecia. Społeczeństwo staje się
źródłem traumatycznych doświadczeń jednostki. Fromm zmierzał do wyjaśnienia tych zjawisk nie w kategoriach ludzkich
możliwości, ale poprzez analizę warunków ludzkiej egzystencji.
Okres amerykański, dzięki współpracy z K. Homey i H.S. Sullivanem ostatecznie ukształtował zespół poglądów Fromma
powszechnie znany pod nazwą psychoanalizy humanistycznej. Kierunek ten nie jest zjawiskiem jednorodnym, niemniej
jednak trzy stanowiska badawcze reprezentowane właśnie przez K. Homey, H.S. Sullivana i E. Fromma tworzą podstawę
wszelkich poszukiwań tej orientacji naukowej.
W zainteresowaniach badawczych oraz pisarskich Fromma centralną tematyką były relacje zachodzące pomiędzy jednostką
a społeczeństwem, poparte wnikliwą obserwacją i trafną analizą zjawisk konstytuujących kulturę współczesną. Był to
zatem swoisty przykład łączenia antropologii filozoficznej z psychologią indywidualną i społeczną.