Czasopisma krakowskie dla dzieci i młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Faber-Chojnacka, Anna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-85898-43-3
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
czasopisma dla dzieciczasopisma dla młodzieży
dwudziestolecie międzywojenne
bibliografia analityczna
Data: 1995
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W badaniach nad rozwojem prasy polskiej w latach 1918-1939 istotne miejsce winny znaleźć prace nad czasopismami dla
dzieci i młodzieży. W ogromnej zbiorowości interesujących nas czasopism znaczną ich część stanowią krakowskie
czasopisma dla dzieci i młodzieży. Zagadnienie to nie zostało dotychczas opracowane ani w formie historycznej, ani
w postaci bibliografii. Co prawda dorobek badawczy odnoszący się do periodyków z lat 1918-1939 jest dość liczny,
lecz istniejące publikacje mają charakter przyczynkarski, względnie popularny. Dysponujemy kilkoma ogólnymi
zarysami rozwoju prasy młodzieżowej oraz przyczynkarskimi szkicami traktującymi o prasie szkolnej, harcerskiej i
regionalnej, przede wszystkim śląskiej, są też nieliczne głębsze opracowania analityczne, w których dokonano
uporządkowania terminologicznego oraz zarysowano dzieje prasy. Prasie krakowskiej, przeznaczonej dla dzieci i
młodzieży, nie poświęcono prawie żadnej uwagi. Stan ten spowodowany jest małym do niedawna zainteresowaniem
badaczy, a także trudnościami w dotarciu do materiałów źródłowych. Najbardziej znaczącą pozycją, odnoszącą się do
czasopism okresu dwudziestolecia międzywojennego, jest rozprawa Jerzego Jarowieckiego pt. Prasa dla dzieci i
młodzieży oraz prasa młodzieżowa w latach 1918-1939. Autor dokonał w niej ogólnego przeglądu głównych rodzajów oraz
typów czasopism dziecięcych i prasy młodzieżowej, uporządkował problemy terminologiczne, przedstawił także
typologię prasy dziecięcej, podając przy każdej kategorii periodyków kilka przykładów czasopism o zasięgu krajowym
i regionalnym. Zwrócił też uwagę na liczne kryteria, które mogą stać się podstawami typologii czasopism
dziecięcych. Zawarł również liczne propozycje badawcze i zwrócił uwagę na potrzebę badań nad czasopismami
regionalnymi. Autorka niniejszej pracy podjęła w swych badaniach ten postulat badawczy.
Popularne zarysy głównych tendencji rozwojowych czasopism dla dzieci i młodzieży w okresie międzywojennym znalazły
się w książkach poświęconych literaturze dla tej grupy odbiorców. Między innymi czasopismom dla dzieci poświęcony
jest fragment pracy Kazimierza Królińskiego Polska literatura dla dzieci i młodzieży. Autor omawia w niej jednak
tylko kilka czasopism wydawanych we Lwowie. Innym czasopismom poświęca mało uwagi. Andrzej Paczkowski w książce
Prasa polska w latach 1918-1939 opisał główne grupy czasopism dziecięcych i młodzieżowych na tle ogólnego rozwoju
prasy polskiej. Ważkiego i wartościowego przeglądu wybranych tytułów interesujących nas czasopism dokonał Józef
Zbigniew Białek w książce Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Po krótkim omówieniu roli tych
czasopism w kształtowaniu postaw moralnych i etycznych czytelników przedstawił i scharakteryzował następujące z
nich: W słońcu, Płomyk, Płomyczek, Mały Płomyczek, Moje pisemko, Iskry, Czyn młodzieży PCK, Mały Przegląd, Słonko,
Poranek.
O prasie dziecięcej, a właściwie o jej roli, pisała także Joanna Papuzińska. Autorka przedstawiła tradycje
społeczno-wychowawcze polskiej prasy dla dzieci, a także zaprezentowała wyniki badań prowadzonych wśród dzieci. O
czasopismach dziecięcych pisała również Janina Mortkowiczowa. Najczęściej jednak autorzy tych prac ograniczali się
do omówienia działalności poszczególnych firm wydawniczych i wydawanych przez nie czasopism. I tak o Związku
Nauczycielstwa Polskiego i o jego czasopismach pisał Kazimierz Greb. O tradycjach i działalności wydawniczej ZNP
traktują też dwie prace zbiorowe pod redakcją Stanisława Aleksandrzaka. Niektóre artykuły omawiają zaledwie
pojedyncze tytuły. Ma to miejsce w przypadku pracy Eugenii Rostańskiej o Małym Przeglądzie i Tadeusza Zienkiewicza
o Przyjacielu Dziatek. Są to bardzo krótkie rozprawki, zawierające skąpe stosunkowo informacje. Bardziej
wyczerpującymi są opracowania dotyczące prasy dziecięcej w poszczególnych regionach, np. Mieczysława Gładysza o
czasopismach na Śląsku, czy Wiktora Frąckowiaka o czasopiśmiennictwie dziecięcym na Pomorzu.
O czasopismach szkolnych z pogranicza prasy dla dzieci i młodzieży ukazało się również kilka artykułów, m.in.
Danuty Adamczyk i Ireny Furnal o czasopismach szkolnych w Kielcach i Ireny Sochy o rozwoju czasopism szkolnych na
tle tradycji uczniowskiej XIX wieku. Ta ostatnia praca jest udaną próbą określenia głównych funkcji czasopism
szkolnych, a zwłaszcza ich roli w procesie komunikacji.
We wszystkich wymienionych publikacjach znajdują się sporadyczne wzmianki o niektórych czasopismach ukazujących się
w Krakowie. Ich autorzy nie zajmowali się jednak bliżej tym znaczącym ośrodkiem wydawniczym. Celem zatem niniejszej
pracy jest ukazanie Krakowa jako jednego z ważniejszych ośrodków wydawniczych czasopism dla dzieci i młodzieży,
zarejestrowanie tytułów pism przeznaczonych dla młodego odbiorcy, które ukazywały się w Krakowie i ustalenie liczby
czasopism przeznaczonych dla dzieci i młodzieży. Zamierza się również przeprowadzić krótką charakterystykę
poszczególnych czasopism, ustalić ich redaktorów i współpracujących z nimi autorów oraz ukazać ich funkcje
wychowawcze.
Podejmując badania nad czasopiśmiennictwem dziecięcym i młodzieżowym, wypadnie określić zakres zjawiska poddanego
badaniu. Jest to konieczne z tego względu, iż czasopismami dla dzieci i młodzieży zajmują się przedstawiciele
różnych dyscyplin naukowych, którzy stosują rozmaite terminy odnoszące się do interesującego nas zjawiska. W ich
pracach mówi się o czasopismach dla młodego wieku, o prasie dziecięcej i młodzieżowej, o prasie dziecięcej, o
czasopismach dziecięcych i młodzieżowych, najczęściej jednak pojawia się określenie: czasopisma dla dzieci i
młodzieży, które dzieli się na prasę dziecięcą i młodzieżową.
W niniejszej pracy używamy pojęcia prasa dziecięca i młodzieżowa w takim rozumieniu, jak to formułuje Encyklopedia
wiedzy o prasie oraz terminu prasa szkolna (uczniowska), którymi posługujemy się zgodnie z definicją sformułowaną
przez Jerzego Jarowieckiego i Irenę Sochę.
Bazę materiałową dla rozważań o prasie dla dzieci i młodzieży Krakowa w latach 1918-1939 stanowią przede wszystkim
czasopisma przechowywane w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej, Biblioteki Narodowej oraz innych bibliotekach, nadto
materiały zachowane w Wojewódzkim Archiwum Państwowym w Krakowie (Akta Starostwa Grodzkiego Krakowskiego). Przy
ustalaniu danych o wydawcach, autorach i tytułach czasopism wyzyskano specjalistyczne katalogi, publikacje
historyczno-prasowe oraz dostępną literaturę naukową.
Praca niniejsza jest częścią szeroko zakrojonych badań nad czasopiśmiennictwem polskim XIX i XX wieku, prowadzonych
w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w
Krakowie. W ich toku posługiwano się różnymi metodami i technikami, stosowanymi w badaniach historycznych,
historycznoliterackich i historycznoprasowych. Autorka pracy za podstawę własnych badań przyjęła metodę historyczną
i bibliograficzną, wykorzystała ponadto techniki statystyczne i metodę porównawczą. Wiele stosowanych metod i
technik w badaniu prasy gwarantuje lepsze i pełniejsze wyniki.
Zgromadzony materiał oraz zastosowane metody i techniki badawcze wpłynęły na strukturę pracy. Omówiono w niej
warunki i czynniki rozwoju prasy dla dzieci i młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym, oceniono ją pod względem
ilościowo-jakościowym oraz scharakteryzowano poszczególne czasopisma. Zastosowano alfabetyczny układ bibliografii,
a opis czasopism oparty został na obowiązującej normie bibliograficznej PN-73/N-01152. W rozdziale końcowym ukazano
wychowawczą rolą czasopism dla dzieci i młodzieży z lat 1918-1939.