| dc.description.abstract | W życiu społecznym i umysłowym naszego społeczeństwa, tak jak i wielu innych społeczeństw, wzrasta rola i znaczenie 
zjawisk o charakterze irracjonalnym i gruntownie zmieniają się oceny ich wartości - najczęściej w kierunku 
pozytywnym. To, co dotąd uchodziło za przejaw racjonalnością nierzadko poddawane jest osądowi krytycznemu i daleko 
idącemu przewartościowaniu. Radykalnie też zmieniają się kryteria racjonalności i irracjonalności, racjonalizmu i 
irracjonalizmu. W tej sytuacji problematyko irracjonalizmu staje się nader aktualnym, niemal palącym zagadnieniem 
uprawianych w naszym kraju nauk społecznych. Wyraźnie domaga się ona należnego jej miejsca w obszarze programów 
badawczych tych nauk, w kręgu ich nastawień i celów poznawczych. W szczególności wymaga ona uwzględnienia, 
stosownie do jej wagi i aktualności, w empirycznych naukach społecznych, takich, jak socjologia, etnologia , 
psychologio oraz w empirycznych gałęziach religioznawstwa: socjologii i psychologii religii, etnologii religijnej 
itp. Problematyka irracjonalizmu ma dla wspomnianych nauk zarówno znaczenie poznawcze, jak i metodologiczne. Może 
ona wzbogacić przedmiot ich badań o dodatkowe aspekty i wymiary, w praktyce badawczej dotąd pomijano lub 
niedostatecznie uwzględniane, oraz stworzyć - głównie poprzez nowe koncepcje teoretyczne i kategorie badawcze 
dotyczące irracjonalizmu i irracjonalności - dalsze, nie w pełni dotąd wykorzystane, możliwości ich naukowego 
ujęcia i poznawczego przybliżenia. Wstępne próby zastosowania w badaniach empirycznych nowszych ujęć pojęciowych 
irracjonalizmu i irracjonalności oraz wypracowanych w ich podstawie odpowiednich kategorii badawczych, takich np. 
jak kategoria "irracjonalizmu psychologicznego" przynoszą, jak będzie o tym mowo w niniejszej książce, obiecujące i 
zachęcające do dalszego wysiłku badawczego rezultaty poznawcze. Odnosi się to zwłaszcza do tych nauk o człowieku i 
kulturze, których przedmiot zazębia się bardziej ze zjawiskami irracjonalizmu i irracjonalności.
Książka niniejsza stanowi pierwszą w swoim rodzaju próbę bardziej szczegółowego omówienia wybranych postaci 
irracjonalizmu pozafilozoficznego,tzn. irracjonalizmu występującego w kręgu ludzkich postaw,zachowań i w 
podstawowych dziedzinach aktywności praktycznej człowieka. W odróżnieniu od irracjonalizmu filozoficznego 
(ontologicznego, epistemologicznego, logicznego), stosunkowo dobrze i wyczerpująco ujętego w literaturze 
specjalistycznej, irracjonalizm pozafilozoficzny jest w badaniach naukowych wyraźnie zaniedbany. Ma on jak dotąd, 
zwłaszcza w naszym kraju, stosunkowo słabe odzwierciedlenie w literaturze naukowej. Jako temat pogłębionych 
rozważań pojawia się on w stosunkowo nielicznych pracach, i to najczęściej pracach o charakterze przyczynkarskim, 
drobnych i rozproszonych. Odczuwalny jest niedostatek prac gruntowniejszych podejmujących ten poznawczo i 
społecznie nader istotny temat całościowo i systematycznie.
Proponowana Czytelnikowi książka pisana była w przekonaniu, że problem irracjonalizmu i irracjonalności jest nie 
tylko zagadnieniem samym w sobie interesującym, ale znajduje znaczne i - jak się zdaje - wzrastające 
odzwierciedlenie w życiu społecznym i jednostkowym człowieka współczesnego, a przez to - określone znaczenie 
praktyczne.
Książka jest wynikiem wieloletnich studiów i zainteresowań badawczych autora. Zawiera ono próbę omówienia pewnego
wycinka aktualnych badań teoretycznych i empirycznych nad pozafilozoficznymi rodzajami irracjonalizmu, a 
równocześnie prezentuje wybrane stanowiska z historii badań nad tym zjawiskiem w Polsce.
Książka nie realizuje w pełni założonych zadań poznawczych. Jest raczej tylko pierwszym krokiem postawionym w ich 
kierunku, czy - inaczej - pewnym wstępem do dalszych wysiłków nad wypełnieniem tych nader trudnych poznawczo i nie 
posiadających większych precedensów w naszej nauce zadań.
Na przykład to, co osiąga ona w dziedzinie uściślenia i konkretyzacji centralnych w zakresie jej tematu pojęć, 
takich np.; jak pojęcie "irracjonalizmu" i "irracjonalności", czy to, co uzyskuje ona w dziedzinie typologii 
irracjonalizmu i pewnego uporządkowania historycznych i współczesnych zapatrywań na to zjawisko lub w sferze 
namysłów metodologicznych nad pewnymi nowymi możliwościami badań nad irracjonalizmem i pokrewnymi dziedzinami i 
nowym paradygmatem racjonalności i irracjonalności, oraz to, co ukazuje ona z ważniejszych dokonań poznawczych w 
badaniach nad irracjonalizmem w Polsce, należy - rzecz jasno - potraktować jako robocze i właściwie wybiórcze próby 
na "polu przejścia" do dalszych całościowych i systematycznych zamierzeń badawczych w sferze irracjonalizmu, 
zamierzeń ukierunkowanych na jakieś "pole dojścia" w tym niełatwym przedsięwzięciu poznawczym.
Tym "polem dojścia" mogłyby być w perspektywie dalszych badań przede wszystkim jakieś zręby ogólnej teorii 
irracjonalizmu i irracjonalności, której brak dotkliwie jest odczuwalny we współczesnych naukach społecznych i 
humanistycznych. | pl_PL |