• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Z dziejów recepcji "Trylogii" Henryka Sienkiewicza w dwudziestoleciu międzywojennym : wokół polemik z Olgierdem Górką

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 71 (7.929Mb)
Author:
Kosętka, Halina
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Henryk Sienkiewicz
Trylogia Sienkiewicza
recepcja
Date: 1985
Metadata
Show full item record
Abstract
Praca wyzyskuje rozległy zasób materiałów badawczych, wyłania się więc konieczność ciągłego powoływania się na źródła obecnie trudno dostępne, stąd też potrzeba ciągłego cytowania. Materiały badawcze rozproszone w szeregu czasopismach i prasie codziennej warto opracować i udostępnić, gdyż zawierają one cenne świadectwo recepcji i interpretacji dzieła. W pierwszym rozdziale książki przypomnimy ogólnie historię sporów wokół "Trylogii" w okresie pozytywizmu i modernizmu. Chcielibyśmy w tym punkcie pokazać raczej historię spornych problemów, aniżeli referować szczegółowe kontrowersje kolejnych generacji uczestników trzech wielkich dyskusji. Zwrócimy też uwagę na zainteresowanie "Trylogią" w okresie międzywojennym (rozdz. II). Omówimy studia i rozprawy naukowe, interpretacje popularne, prace bibliograficzne, dydaktyczne, a także wydania dzieł Henryka Sienkiewicza. Następnie w rozdziale III przedstawimy przedproże wielkiej dyskusji wokół "Ogniem i mieczom". Obejmuje ona zagadnienia miejsca utworów Henryka Sienkiewicza w lekturze szkoły międzywojennej, wyznaczonego programem Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, refleksję dydaktyczną i pedagogiczną, jaka towarzyszyła powieści "Ogniem i mieczem" w prasie i publikacjach specjalistycznych do 1933 roku oraz głosy i opinie w obronie, czy też przeciwko autorowi. Dyskusja ta przerodziła się w batalię przeciwko "Ogniem i mieczem" jako lekturze podstawowej, w wyniku której część I "Trylogii" usunięto ze szkoły pod zarzutem szkodliwości wychowawczej i jej antypaństwowego charakteru. Rozdziały IV-VI omawiają przebieg polemik związanych z wystąpieniem Olgierda Górki. Przedmiotem naszych rozważań będą dyskusje w towarzystwach historycznych oraz na łamach prasy, problemy prawdy historycznej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień historyczności postaci i zdarzeń, zagadnienie kreacji świata przedstawionego w powieści i społecznej recepcji Sienkiewiczowskiego dzieła. Jak widać, zmierzać będziemy do próby ujęcia zagadnień recepcji "Trylogii" w kontekście szerzej nakreślonej twórczości Sienkiewicza w latach Drugiej Rzeczypospolitej w przekonaniu, że tak rozumiana próba przynieść może odpowiednio wzbogacony obraz podjętej problematyki.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2779
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image