• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompensacja sieroctwa społecznego : monografia pedagogiczna wybranych domów dziecka

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 77 (4.297MB)
Autor:
Schütterly-Fita, Maria
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
domy dziecka
sieroctwo
sieroty
opieka i pomoc
Data: 1986
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Narastające zjawisko sieroctwa społecznego w Poleca oraz niedostatki dotychczasowego systemu socjalno-opiekuńczego i funkcjonujących obecnie form kompensacji skłaniają do refleksji i poszukiwań badawczych. Maję one na celu doprowadzenie do podjęcia odpowiednich działań profilaktycznych i kompensacyjnych, możliwie najlepszych ze względu na dobro dziecka. Najbardziej powszechną instytucją, obejmującą całkowitą opieką sieroty naturalne i społeczne, zastępującą stale lub przez dłuższy czas dom rodzicielski w jego podstawowej funkcji jest dom dziecka. Obecnie zjawisko sieroctwa naturalnego znacznie zmalało. Nasilają się natomiast potrzeby związane z sieroctwem społecznym, tj. opieką nad dziećmi z tych rodzin, które z różnych względów nie spełniają wobec nich swoich obowiązków w dostatecznym stopniu. Zazwyczaj trudna sytuacja życiowa tych dzieci spowodowała u nich zaburzania rozwoju osobowości. Oznacza to potrzebę dokonania takich zmian w działalności domów dziecka, aby zdołały one wyrównać lub chociaż zmniejszyć zaburzenia w rozwoju i zachowaniu dzieci, spowodowane przez środowisko społeczne. Przywrócić między rodziną a dzieckiem normalne, rodzinne stosunki i więzy uczuciowe. Aktualna sytuacja w tym zakresie wymaga wypracowania takich rozwiązań metodycznych, które będą dostosowane do zmieniających się potrzeb i funkcji, jakie mają obecnie do spełnienia domy dziecka. Niniejsza praca ma na celu określenie stanu realizacji - przez domy dziecka - zadań kompensacyjnych i ustalenie czynników warunkujących tak prawidłowe, jak i nieprawidłowe jej aspekty. Uważam bowiem, iż wszelką terapię winna poprzedzić rzetelna diagnoza. Dotyczy to również wprowadzania innowacji w działalności wychowawczej placówek opieki całkowitej oraz prawidłowego rozeznania i ustalenia przyczyn sieroctwa społecznego. Dlatego też analizę materiału empirycznego dotycząca uwarunkowań kompensacji tego zjawiska poprzedzam naświetleniem przyczyn powodujących tak drastyczne decyzje, jak oderwanie dziecka od własnej rodziny. Pracę opieram na podstawie monograficznych badań przeprowadzonych w dziesięciu wybranych domach dziecka. Ze względu na ograniczoną objętość nie mogę w tym opracowaniu zaprezentować wszystkich wyników. Żywię nadzieję, iż dokonana selekcja materiału empirycznego'przedstawionego w tej książce będzie służyć przede wszystkim studentom. Być może pobudzi również praktyków do zintensyfikowania procesu wychowawczego, a władze oświatowe do refleksji nad możliwościami doskonalenia warunków do kompensacji sieroctwa społecznego.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2782
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image