dc.contributor.advisor | Stawiński, Wiesław | pl_PL |
dc.contributor.author | Chruszczewska, Bożena | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2018-04-28T06:21:21Z | |
dc.date.available | 2018-04-28T06:21:21Z | |
dc.date.issued | 1988 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2814 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Praca doktorska opracowana w Zakładzie Dydaktyki Biologii pod kierunkiem Doc. dra hab. Wiesława Stawińskiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Rozwiązując problem badawczy dotyczący zależności między doborem i strukturą treści programowych a
osiągnięciami uczniów, opracowano kryteria doboru treści oraz taksonomię celów kształcenia z cytologii genetyki. Na
podstawie kryteriów, celów oraz zasad strukturyzacji skonstruowano dwie wersje działów programowych: wersję A o
układzie chronologicznym i wersję B o układzie eksponującym współczesne osiągnięcia i metodologię badań cytologii i
genetyki. Wartość dydaktyczną programów badano metodą analizy teoretycznej i eksperymentu naturalnego. Osiągnięcia
uczniów z poziomu celów: wiadomości i ich rozumienie oraz umiejętności intelektualne zbadano za pomocą pomiaru
testowego.
Osiągnięcia uczniów realizujących wersję B programu były wyższe i różniły się w sposób statystycznie istotny od
osiągnięć uczniów realizujących wersję A.
Osiągnięcia z poziomu celów zapamiętania i rozumienia wiadomości u badanych uczniów miały wyższą wartość i
cechowała je wyższa trwałość niż osiągnięcia dotyczące umiejętności intelektualnych. W wyniku przeprowadzonych
badań stwierdzono, iż stopień osiągania założonych celów kształcenia zależy od układu i doboru treści kształcenia. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | struktura treści | pl_PL |
dc.subject | dobór treści | pl_PL |
dc.subject | układ treści kształcenia | pl_PL |
dc.subject | wiedza podstawowa | pl_PL |
dc.subject | wiedza uzupełniająca | pl_PL |
dc.subject | kategorie celów kształcenia | pl_PL |
dc.subject | osiągnięcia uczniów | pl_PL |
dc.title | Wpływ doboru, zakresu i układu treści programowych na osiągnięcia uczniów z zakresu cytologii i genetyki | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |