Wpływ doboru, zakresu i układu treści programowych na osiągnięcia uczniów z zakresu cytologii i genetyki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Chruszczewska, Bożena
Promotor:
Stawiński, Wiesław
Język: pl
Słowa kluczowe:
struktura treścidobór treści
układ treści kształcenia
wiedza podstawowa
wiedza uzupełniająca
kategorie celów kształcenia
osiągnięcia uczniów
Data: 1988
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Praca doktorska opracowana w Zakładzie Dydaktyki Biologii pod kierunkiem Doc. dra hab. Wiesława Stawińskiego.Streszczenie
Rozwiązując problem badawczy dotyczący zależności między doborem i strukturą treści programowych a
osiągnięciami uczniów, opracowano kryteria doboru treści oraz taksonomię celów kształcenia z cytologii genetyki. Na
podstawie kryteriów, celów oraz zasad strukturyzacji skonstruowano dwie wersje działów programowych: wersję A o
układzie chronologicznym i wersję B o układzie eksponującym współczesne osiągnięcia i metodologię badań cytologii i
genetyki. Wartość dydaktyczną programów badano metodą analizy teoretycznej i eksperymentu naturalnego. Osiągnięcia
uczniów z poziomu celów: wiadomości i ich rozumienie oraz umiejętności intelektualne zbadano za pomocą pomiaru
testowego.
Osiągnięcia uczniów realizujących wersję B programu były wyższe i różniły się w sposób statystycznie istotny od
osiągnięć uczniów realizujących wersję A.
Osiągnięcia z poziomu celów zapamiętania i rozumienia wiadomości u badanych uczniów miały wyższą wartość i
cechowała je wyższa trwałość niż osiągnięcia dotyczące umiejętności intelektualnych. W wyniku przeprowadzonych
badań stwierdzono, iż stopień osiągania założonych celów kształcenia zależy od układu i doboru treści kształcenia.