dc.description.abstract | Celem pracy było przedstawienie rezultatów rozważań badań w zakresie różnorodnych możliwości podnoszenia kultury
żywego słowa u uczniów. Pierwsza część tworzy teoretyczne podstawy przedmiotu badania. Druga, empiryczna, zawiera
opis sposobów kształcenia kultury słowa mówionego. W pracy nad instrumentem (dykcją) za najbardziej pomocne uznano
ćwiczenia w wymowie samogłosek i grup spółgłoskowych, w pracy nad interpretacją - rozmaite sposoby czytania i
recytacji. W toku badań zastosowano następujące metody: eksperyment pedagogiczny, test dydaktyczny, obserwacja,
wywiad, ankieta, analiza recytacyjna. Dzięki zabiegom profilaktycznym i korekcyjnym uzyskano wzrost poziomu
umiejętności uczniów w zakresie wszystkich rodzajów współczynników kultury żywego słowa. Ze względu na opracowane
metody praca może stanowić źródło inspiracji do pracy nauczyciela nad kształceniem u uczniów estetyki słowa
mówionego. | pl_PL |