Kultura żywego słowa w szkole średniej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wolan, Maria
Promotor:
Kurczab, Henryk
Język: pl
Słowa kluczowe:
wymowakultura żywego słowa
wygłaszanie estetyczne
interpretacja głosowa
recytacja
realizacja foniczna tekstu
frazowanie
intonacja
dykcja artykulacji
Data: 1989
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska pisana pod kierunkiem doc. dra hab. Henryka Kurczaba.Streszczenie
Celem pracy było przedstawienie rezultatów rozważań badań w zakresie różnorodnych możliwości podnoszenia kultury
żywego słowa u uczniów. Pierwsza część tworzy teoretyczne podstawy przedmiotu badania. Druga, empiryczna, zawiera
opis sposobów kształcenia kultury słowa mówionego. W pracy nad instrumentem (dykcją) za najbardziej pomocne uznano
ćwiczenia w wymowie samogłosek i grup spółgłoskowych, w pracy nad interpretacją - rozmaite sposoby czytania i
recytacji. W toku badań zastosowano następujące metody: eksperyment pedagogiczny, test dydaktyczny, obserwacja,
wywiad, ankieta, analiza recytacyjna. Dzięki zabiegom profilaktycznym i korekcyjnym uzyskano wzrost poziomu
umiejętności uczniów w zakresie wszystkich rodzajów współczynników kultury żywego słowa. Ze względu na opracowane
metody praca może stanowić źródło inspiracji do pracy nauczyciela nad kształceniem u uczniów estetyki słowa
mówionego.