• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rola dydaktyczna środków graficznych w nauczaniu rachunku prawdopodobieństwa w szkole podstawowej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (101.2MB)
Autor:
Kopeć, Ewa
Promotor:
Wołodźko, Stanisław
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczanie matematyki
rachunek prawdopodobieństwa
środki graficzne w nauczaniu
szkoła podstawowa
Data: 1988
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem doc. dra Stanisława Wołodźki.
Streszczenie
Zadaniem niniejszej pracy jest zbadanie i próba odpowiedzi na pytanie jaką rolę spełniają środki graficzne w nauczaniu szkolnym rachunku prawdopodobieństwa. Jest to ogólny cel badań. Przedstawiona praca jest w moim przekonaniu pewnym skromnym przyczynkiem do analizy tego tak trudnego problemu. Moim zdaniem stosowanie środków graficznych w nauczaniu szkolnym na poziomie szkoły podstawowej ma wiele zalet i przy ich pomocy można osiągać lepsze wyniki w nauczaniu rachunku prawdopodobieństwa w szczególności przy rozwiązywaniu zadań. Praca ta została podjęta w czasie, gdy w Polsce rachunek prawdopodobieństwa zaczęto wprowadzać do programu szkoły podstawowej. W rozdziale I pt. "O nauczaniu rachunku prawdopodobieństwa" zreferowano w oparciu o dostępną literaturę główne tendencje nauczania rachunku prawdopodobieństwa na świecie i w Polsce zwracając uwagę na rodzaj i zakres stosowania środków graficznych. W rozdziale II pt. "Środki dydaktyczne w nauczaniu" podane zostały różne definicje i klasyfikacja środków dydaktycznych w nauczaniu w ogóle, jak i w nauczaniu matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem środków dydaktycznych stosowanych w nauczaniu rachunku prawdopodobieństwa. W przedstawionej klasyfikacji uwzględniono na ogół te środki, które są stosowane w większym lub mniejszym zakresie w szkole podstawowej. Rozdział III pt. "Środki graficzne w rachunku prawdopodobieństwa" zawiera opis i klasyfikacje środków graficznych występujących w szkole podstawowej. Rozdział IV "Organizacja i przeprowadzenie eksperymentu" zawiera informacje o sposobie, zakresie przeprowadzonego eksperymentu, stosowanych metodach statystycznych służących do weryfikacji postawionych hipotez. Ponadto zamieszczono w nim analizę ilościową wyników. W rozdziale V "Rola dydaktyczna środków graficznych" przeprowadzona została analiza jakościowa odbytych trzech sprawdzianów oraz wyników uzyskanych z wywiadów. Zadania analizowano pod kątem wykorzystywania przez uczniów środków graficznych oraz ich roli w procesie nauczania. W dalszej części rozdziału analizowano rozwiązania zadań ze względu na to czy i jaką funkcję spełniają środki graficzne w kształtowaniu niektórych pojęć probabilistycznych i w procesie rozwiązywania zadań. Wreszcie w rozdziale VI "Podsumowanie wyników eksperymentu i badań indywidualnych. Wnioski końcowe" sformułowane zostały ogólne uwagi o wynikach eksperymentu i badań indywidualnych, wszelkie spostrzeżenia, uwagi, problemy i wnioski dotyczące nie tylko kwestii stosowanych środków graficznych, ale także nauczania rachunku prawdopodobieństwa w szkole. Zaproponowane zostały też główne kierunki dalszych badań. Ostatnie dwie części pracy zawierają wykaz wykorzystanej literatury i aneks.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2836
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WMFT)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image