Przeglądaj Wydział Nauk Humanistycznych (WF) według tytułu
Wyświetlanie pozycji 234-253 z 1040
-
Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska - postkolonialna Australia
(Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", Kraków, 2013)Książka dotyczy zakodowanych w elektronicznych kontekstach lektur matryc ideologicznych, czyli sposobów wartościowania i map znaczeń, wpisanych w wywiedzione z literackich pierwowzorów teksty wtórnych nadawców, które są ... -
Ideonimy książek dla przedszkolaków. Wprowadzanie dziecka w świat nazw
(2020)The article is a linguistic analysis of the selected book titles intended for preschool children. In the main part of the work, the authors focus on describing the structure and the semantics of the individual ideonyms. ... -
„Ilustrowany Kurier Codzienny” w setną rocznicę powstania (Historia uzupełniona na tle wyników badań z ostatniego dziesięciolecia)
(2011)On 17th December 2010 Ilustrowany Kurier Codzienny celebrated the 100th anniversary of the release of its first issue. It became an opportunity to summarize the research output of the last ten years in the field which ... -
Im wcześniej, tym lepiej – mit obalony?! Dzieci versus starsi uczniowie a nauka języka obcego
(2015)In the following text the author co nsiders the problem of learning a foreign language by younger students under institutionalized conditions. The purpose is to present a critica l view of common stereotypes proclaiming ... -
L'image de l'Autre dans la littérature coloniale française au Maghreb
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Stereotyp „Obcego”, „Innego” jest szczególnie wyraźny w literaturze kolonialnej na przełomie XIX i XX wieku, w okresie ekspansji kolonialnej i dominacji haseł imperialistycznych we Francji. Kontekst historyczny i ... -
Imiennictwo krakowian od XVI do XVIII wieku na tle historii i kultury
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2013)Przedmiotem niniejszego opracowania są imiona mieszkańców Krakowa poświadczone w wybranych dokumentach krakowskich z okresu średniopolskiego (XVI–XVIII w.). Celem monografii jest zgromadzenie w miarę pełnego i reprezentatywnego ... -
Imiennictwo mieszkańców dawnych dekanatów brzeskiego i bocheńskiego w świetle ksiąg metrykalnych z lat 1801-1900
(2025-05-27)W rozprawie podjęta została analiza XIX-wiecznego imiennictwa, której celem było odtworzenie ówczesnego zasobu antroponimicznego oraz określenie tendencji imienniczych funkcjonujących niegdyś w regionie dawnych dekanatów ... -
Imiona chrzestne dzieci nieślubnych w perspektywie historyczno-kulturowej (na materiale z terenu Małopolski)
(2010)The article is an attempt at a linguistic-cultural approach to the problem of choosing special names for illegitimate children. The research material was obtained from selected parochial registers in Malopolska; the time ... -
Imiona krakowskich sióstr dominikanek (XVII-XVIII w.)
(2019)The article is a kind of complement to the publication of Prof. dr hab. Józefa Kobylińska on the names of the Dominican fathers from the 17th and 18th centuries (2018). The aim of this text is to analyse the names of the ... -
Imiona zakonne karmelitanek bosych (od XVII do pierwszej połowy XX w.)
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2019)Monograph Imiona zakonne karmelitanek bosych (od XVII do 1. połowy XX wieku) is the fruit of almost ten years of research on religious names. The main purpose of the work was to analyze the collected religious names of ... -
Imiona zakonne karmelitów bosych (od XVII do XX w.)
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)The main purpose of the monograph Imiona zakonne karmelitów bosych (od XVII do XX wieku) was to analyze the collected religious names of the Discalced Carmelites from all Polish monasteries from the seventeenth to the ... -
The impact of a national examination in foreign language on teaching, learning and the work of schools
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2018)In 1999 Poland began reform of the education system. The structure of the system of schools changed, which created a new type of school for years 7 to 9, for young people between the ages of 13 and 16, the lower secondary ... -
Indukcyjnie czy drogą dedukcji? Stare pytanie w nowym świetle. Albo: Dlaczego łatwiej uczymy się na przykładach niż na podstawie reguł teoretycznych?
(2014)In the article, the author is looking for answers to the question posed in the title and reflects on the optimal method of foreign language teaching. By analyzing functioning of the brain during learning and use of the ... -
Inscenizacje intermedialności w filmie Tlen Iwana Wyrypajewa
(2013)Intermediality of the cinema has been discussed many times, and what is especially indicated is a specific “imprint” that was left on film by the theatre. Similarities between a movie and a performance are described well ... -
Integration of Translation-Based Activities into the ESP University Classroom. The Perspective of Translation Didactics
(2021-12-08)The dissertation entitled Integration of Translation-Based Activities into the ESP University Classroom. The Perspective of Translation Didactics examines the didactic possibilities of applying translation activities in ... -
Intermedialna kampania społeczna: Mafia dla psa
(2014)Contemporary texts are received in intermedial contexts. Their interpretation depends on the environment, to which they belong. It also determines interpretative paradigms of texts. The film Mafia for Dogs was created ... -
Internet – medium czy świat?
(2010)Directions of development of modern telematic technologies (computer mediated communication, mobile telephone communication) change the human communication environment to such an extent that people treat these technologies ... -
Interpretanty lektur produkty medialnego przemysłu : multimedialne moduły tematyczne jako dydaktyczny instrument
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2018) -
Interpretanty lektur: produkty przemysłu medialnego (program nauczania metodą multimedialnych modułów tematycznych)
(2021)Program zawiera propozycje nauczania języka polskiego metodą multimedialnych modułów tema-tycznych w szkole średniej na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Opracowany został według Podstawy programowej kształcenia ...