Wydział Nauk Humanistycznych (WF): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 501-520 z 1040
-
Wielopole wielokrotnie: przestrzenna reżyseria afektu
(2019)The article presents the forms of repetition in the creation and reception of Tadeusz Kantor’s performances. Krakow cellars, Kantor’s home in Wielopole and school class in Bielkowo near Łazy in Pomerania connect here the ... -
Praca z aktorem w reżyserskiej sztuce Lidii Zamkow
(2019)Lidia Zamkow, a great individual in the theatre, a hero of numerous press arguments in the 60s and 70s of the 20th century, is mainly remembered as a shocking stage arranger with innovative ideas. Classics (Sophocles, ... -
„Teatr musi być komunikatywny” – Waldemar Krygier jako dyrektor i reżyser Teatru Ludowego w Nowej Hucie
(2019)This paper presents the period of artistic activity of Waldemar Krygier in Nowa Huta. Krygier was a director and manager of the Ludowy Theatre from 1971–1974 and before that time he founded a famous student’s theatre, ... -
SocGoldoni. “Il servitore di due padroni” nell’interpretazione di Krystyna Skuszanka
(2019)Niniejszy artykuł traktuje o realizacji scenicznej komedii Carla Goldoniego Sługa dwóch panów wystawionej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. Spektakl wyreżyserowany przez Krystynę Skuszankę zostaje osadzony w historii ... -
Zaczarowane koło w streszczeniu Konecznego
(2019)Feliks Koneczny regarded Lucjan Rydel as a talented and hard-working writer. After the stage success of Zaczarowane koło (1899), he was convinced that the author could rival with Stanisław Wyspiański. In his broad review, ... -
Kremer, Tarnowski, Rydel – związki nie tylko tekstowe
(2019)The paper shows connections between Stanisław Tarnowski and Lucjan Rydel and his family. Tarnowski was a disciple of Józef Kremer, while Rydel was a pupil of Tarnowski. Kremer’s views on art, to some extent, shaped ... -
Historiograficzne próby Lucjana Rydla
(2019)Lucjan Rydel authored a dramatic trilogy about King Sigismund II Augustus. He described the 16th century with great erudition as regards the material and political history of the period. He had studied numerous historical ... -
Rezultatywność w języku francuskim i polskim
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020)Język francuski wyraża rezultatywność za pomocą czasów złożonych zbudowanych z czasownika posiłkowego w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym oraz z imiesłowu biernego. Takich czasów w systemie języka polskiego brak. ... -
Przewodnik po anglicyzmach w języku polskim
(Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego, Kraków, 2016) -
On furtive persistence of selfhood in three ekphrastic poems
(2014)The aim of this article is to investigate whether ekphrastic poetry, which by its very nature tends to focus solely on the element of pure description, allows one to compose verse entirely purged of any traces of authorial ... -
‘Alas! The Irish peasant had tasted of famine and found that it was good’: The Times and The Great Irish Famine
(2014)The Great Irish Famine (1845–1852) played a pivotal role in the history of Ireland and Great Britain. It was a serious blot on the achievements of the British Empire, which exacerbated the strained relationship between ... -
Under which Lord? The conflict between obedience and freedom of conscience in the Victorian religious novel
(2014)One of the issues regularly cropping up in Protestant polemic writings was the issue of the legitimacy of the Church of England. Attacked both by Dissenters and Roman Catholics as an “Act-of-Parliament” church, it defended ... -
A ‘Knight of faith’ looking into the face of the other: existential transformation of dean Jocelin from William Golding’s The Spire
(2014)William Golding in his novel The Spire presents to the reader a surprisingly true to life story of a man who undergoes an existential transformation from Kierkegaard’s ‘knight’ through Sartre’s ‘being’ arriving at Levinas’s ... -
Indukcyjnie czy drogą dedukcji? Stare pytanie w nowym świetle. Albo: Dlaczego łatwiej uczymy się na przykładach niż na podstawie reguł teoretycznych?
(2014)In the article, the author is looking for answers to the question posed in the title and reflects on the optimal method of foreign language teaching. By analyzing functioning of the brain during learning and use of the ... -
Методика конструирования тестов и тестовых заданий по русскому языку как иностранному
(2014)The author of the article claims that a teacher of any foreign language should take part actively in creating tests that make controlling language and communicative skills of learners possible. Thus, in the article, most ... -
О мечте вернуться в „город юности” в стихотворении Бориса Климычева А я вернусь, ребята, в Ашхабад...
(2014)Artykuł poświęcony jest jednemu z wierszy syberyjskiego poety Borysa Klimyczewa (1930– 2013) pt. А я вернусь, ребята, в Ашхабад…. Utwór wchodzi w skład cyklu wierszy, poświęconych tematyce turkmeńskiej. Klimyczew powraca ... -
Бабa i мужик jako słowa klucze do obrazu kobiety i mężczyzny w rosyjskiej prozie wiejskiej
(2014)The words baba (a woman) and muzhyk (a man) are subject of analysis of this work. They reflect the system of values, moral and social norms typical for country community, represented in the works of F. Abramov, V. Belov, ... -
Kultura a przekład literacki według Ludwika Zamenhofa (Rewizor Gogola)
(2014)This paper is an attempt to apply Umberto Eco’s theory of intention (with the addition of one essential term, which is the intention of the translator) to an analysis of three versions of one Russian comedy. They are the ... -
Teksty techniczne w tłumaczeniu – spojrzenie tłumacza
(2014)The text draws attention to these aspects of the translation process, which in technical texts play an important role and, above all, cause the most trouble, in particular, measurement units, abbreviations, key words, ... -
Chcieć znaczy móc? O motywacji, inteligencji i innych wybranych czynnikach wpływających na sukces w nauce języków obcych (i nie tylko)
(2013)The text considers issues regarding the effectiveness of learning a foreign language. Starting from the title question „With will can one do anything?” the author analyzes the selected success factors in learning a foreign ...