Przestrzenie dialogu. Antynomie językowego dyskursu filmowego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Skowronek, Bogusław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [98]-106
Język: pl
Słowa kluczowe:
język w filmiemediolingwistyka
antynomie semantyczne
językowy obraz świata
tekstowy obraz świata
language in film
mediolinguistics
semantic antinomies
linguistic image of the world
textual image of the world
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule omawiam cechy językowego dyskursu filmowego. Pokazuję artystyczną wagę i semantyczne
znaczenie warstwy werbalnej w dziele kinematograficznym. Omawiając specyfikę
języka w filmie, wykorzystuję głównie założenia mediolingwistyki i koncentruję się przede
wszystkim na specyficznych antynomiach, napięciach, dialektycznych sprzecznościach, które
charakteryzują sferę verbum w kinie. Antynomie owe dotyczą różnych aspektów języka, zarówno
tych systemowych, jak i tekstowych oraz kognitywno-kulturowych. In my article I discuss the characteristics of linguistic film discourse. I present the artistic
significance and semantic meaning of the verbal dimension of a cinematographic work. While
discussing the language in film I usually refer to the main tenets of mediolinguistics and I focus
mostly on specific antinomies, tensions, and dialectic contradictions, which characterise the
verbum sphere of the cinema. The antinomies relate to various aspects of language: systemic,
textual, cognitive and cultural.