• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Instytut Badania Najnowszej Historii Polski : (od 1936 r. - IBNHP im. J. Piłsudskiego) : geneza i osiągnięcia naukowe

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (7.840Mb)
Author:
Jaskólski, Sylwester
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Tyrowicz, Marian
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Instytut Badania Najnowszej Historii Polski
Date: 1984
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska - promotor: prof. dr Marian Tyrowicz.
Abstract
Autora niniejszej rozprawy zastanowiło, gdy pisał pierwszą swą pracę o Walerym Sławku - dziwne milczenie naszych historyków na temat Badania Najnowszej Historii Polski Instytutu im. Józefa Piłsudskiego. A przecież Walery Sławek od kilkudziesięciu lat współtowarzysz Piłsudskiego w jego działaniach konspiracyjnych i wojskowych następnie politycznych w wskrzeszonej Polsce - był do swej tragicznej śmierci prezesem wymienionego Instytutu a po wrześniowej katastrofie Rzeczypospolitej w 1939 r. - Instytut odżył na Zachodzie w Londynie i Nowym Jorku. Niepokojąca luka w naszej historiografii nie tylko zachęcała do podjęcia tego zagadnienia, ale także nęciła rozwiązaniem szeregu zagadek dotyczących zarówno inicjatorów i realizatorów koncepcji Instytutu, jak i tła politycznego i społecznego jego narodzin, jego warunków rozwojowych i osiągnięć badawczych. Interesująca nas placówka nosząca najpierw węższą nazwę Instytutu Badania Historii Najnowszej Polski, rozpoczęła swą działalność w 1923 r. a swój organ czasopiśmienniczy w postaci kwartalnika pt. Niepodległość rozpoczęła wydawać od 1929 r. Znakomicie redagowane pismo, ukazujące się z niezwykłą punktualnością aż do wybuchu drugiej wojny światowej - stanowi nierozłączne ogniwo prac i osiągnięć Instytutu; w związku z tym krytyczna ocena placówki i jej znaczenia dla badań najnowszych dziejów Polski narzuca łączne traktowanie rozwoju Instytutu i redakcji "Niepodległości" a więc zagadnień nierozłącznych. W ten sposób studium problemu wymagało omówienia kilku aspektów dla pełnego obrazu historii Instytutu do 1939 r.: tła politycznego związanego z jego narodzinami, społeczno-klasowego składu zarówno jego twórców, jak i kręgów odbiorczych, materialnych warunków rozwoju i analizy wartościującej wyników badawczych na tle współczesnego stanu historiografii polskiej w przedmiocie ruchów niepodległościowych od upadku powstania styczniowego po moment odrodzenia państwowości Rzeczypospolitej. Tak pojęte zadanie badawcze zadecydowało o treści i konstrukcji niniejszej rozprawy a nawet o metodzie jej opracowania. Obok bowiem przedstawienia problematyki sprawy polskiej na tle sytuacji międzynarodowej w ciągu pół wieku od 1864-1914 a następnie wewnętrznych dziejów R.P. od 1918-1923 tj. do narodzin Instytutu - wypadło autorowi sprostać dzisiejszym wymogom prasoznawczej analizy "Niepodległości" sprowadzającej się zarówno do zagadnień organizacji pracy redakcyjnej i jej zadań, jak i strony techniczno-materialnej oraz dróg rozpowszechnienia. W ten sposób praca rozpadła się na następujące rozdziały: Rozdział I - objął najważniejsze momenty dziejów Polski w dobie postyczniowej na tle międzynarodowym, następnie stosunki wewnętrzne R.P. od 1918-1939, jako zespół tematów, które miały zainteresować grupę historyków, skupionych wokół Instytutu; Rozdział II - poświęcono na lapidarny zarys historiografii polskiej w zakresie badań okresu od 1864 do 1923 r., tj. do momentu rozpoczęcia działalności Instytutu; Rozdział III - zawiera obraz narodzin Instytutu i jego działalności naukowej /badawczej, archiwalnej i wydawniczej/; Rozdział IV - w całości poświęcono organowi Instytutu pt. "Niepodległość" i prasoznawczej analizie jego organizacji, kierownictwu, współpracownikom, wreszcie najważniejszym aspektom osiągnięć redakcyjnych; Rozdział V - jako zamykający całość poglądów na rolę Instytutu w najnowszej historiografii polskiej - przeznaczono na przedstawienie drogą wyboru tematycznego istotnych osiągnięć badawczych Instytutu. Rzecz jasna, że wyżej wymienione rozdziały rozpadają się pod względem konstrukcyjnym na mniejsze części pod odrębnymi nagłówkami. Dla orientacji czytelnika tej - trzeba to powiedzieć - nowatorskiej problematyce - okazało się nieodzownym włączenie do rozprawy jako aneksów następujących zestawień bądź tabel, wykazu najważniejszych dat w działalności Instytutu, składu personalnego jego Zarządu i odrębnie listy członków wybranych /z datami ich życia i charakterem zawodowym czy roli publicznej/, listy pracowników etatowych Instytutu naukowych i archiwalno-bibliotekarskich, wreszcie zestawu imiennego najważniejszych współpracowników "Niepodległości" z podaniem ilościowym ich publikacji w organie oraz określeniem głównej tematyki.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2962
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image