• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wpływ emisji przemysłowych na rozwój jedwabnika morwowego (Bombyx mori L.) w okolicach Częstochowy oraz dydaktyczne aspekty tego problemu

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (37.18Mb)
Author:
Miszczuk, Kazimierz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Stawiński, Wiesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
jedwabnik morwowy
Bombyx mori L.
emisje przemysłowe
Date: 1986
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem naukowym Doc. dr hab. Wiesława Stawińskiego.
Abstract
Badania nad wpływem emisji przemysłowych na rozwój jedwabnika morwowego /Bombyx mori L./ przeprowadzono w dwu aspektach: biologicznym i dydaktycznym. Podstawową część pracy stanowią, własne eksperymentalne badania, których celem było wykazanie wpływu zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery przez hutę żelaza oraz hutę cynku i ołowiu na rozwój jedwabnika morwowego /Bombyx mori L./. Ponadto celem pracy było stwierdzenie wpływu fluoru występującego w emisjach hutniczych na powstawanie fluorozy u gąsienic oraz ewentualne uaktywnienie rozwoju utajonych wirusów i poliedrozy nuklearnej. Praca miała również aspekty praktyczne, ponieważ miała wykazać ewentualną nieopłacalność hodowli gąsienic na liściach skażonych przez emisje hut żelaza i cynku. Badania ograniczono tylko do stadium gąsienic, ponieważ są one najwłaściwszym obiektem do wykazania wpływu skażonego środowiska na rozwój jedwabnika morwowego /Bombyx mori L./ W drugiej części pracy analizowano możliwości wykorzystania tematyki i metodyki badań biologicznych w procesie dydaktycznym związanym z wykonywaniem przez uczniów liceum ogólnokształcącego o profilu biologiczno-chemicznym obligatoryjnych prac seminaryjnych. Badania dydaktyczne miały wykazać, czy u uczniów prowadzących wspólne z autorem obserwacje i doświadczenia na gąsienicach jedwabnika morwowego ukształtują się umiejętności teoretyczne i praktyczne na takim poziomie, który pozwoli im podjąć samodzielne eksperymenty biologiczne. Ta dwukierunkowość prowadzonych badań powodowała różne trudności natury metodologicznej i organizacyjnej. Polegały one między innymi na tym, że musiano równocześnie posługiwać się założeniami metodologicznymi nauk biologicznych i społecznych oraz odmiennymi metodami i narzędziami badawczymi. Prowadzenie badań z pogranicza ekologii i sozologii stwarzało realne warunki dla współuczestnictwa w nich uczniów i urzeczywistnienia intencji programu nauczania biologii dotyczących celów i zadań prac seminaryjnych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3069
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WGB)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image