Wpływ emisji przemysłowych na rozwój jedwabnika morwowego (Bombyx mori L.) w okolicach Częstochowy oraz dydaktyczne aspekty tego problemu
View/ Open
Author:
Miszczuk, Kazimierz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Stawiński, Wiesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
jedwabnik morwowyBombyx mori L.
emisje przemysłowe
Date: 1986
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem naukowym Doc. dr hab. Wiesława Stawińskiego.Abstract
Badania nad wpływem emisji przemysłowych na rozwój jedwabnika morwowego /Bombyx mori L./ przeprowadzono w dwu
aspektach: biologicznym i dydaktycznym.
Podstawową część pracy stanowią, własne eksperymentalne badania, których celem było wykazanie wpływu zanieczyszczeń
emitowanych do atmosfery przez hutę żelaza oraz hutę cynku i ołowiu na rozwój jedwabnika morwowego /Bombyx mori L./.
Ponadto celem pracy było stwierdzenie wpływu fluoru występującego w emisjach hutniczych na powstawanie fluorozy u
gąsienic oraz ewentualne uaktywnienie rozwoju utajonych wirusów i poliedrozy nuklearnej.
Praca miała również aspekty praktyczne, ponieważ miała wykazać ewentualną nieopłacalność hodowli gąsienic na
liściach skażonych przez emisje hut żelaza i cynku. Badania ograniczono tylko do stadium gąsienic, ponieważ są one
najwłaściwszym obiektem do wykazania wpływu skażonego środowiska na rozwój jedwabnika morwowego /Bombyx mori L./
W drugiej części pracy analizowano możliwości wykorzystania tematyki i metodyki badań biologicznych w procesie
dydaktycznym związanym z wykonywaniem przez uczniów liceum ogólnokształcącego o profilu biologiczno-chemicznym
obligatoryjnych prac seminaryjnych.
Badania dydaktyczne miały wykazać, czy u uczniów prowadzących wspólne z autorem obserwacje i doświadczenia na
gąsienicach jedwabnika morwowego ukształtują się umiejętności teoretyczne i praktyczne na takim poziomie, który
pozwoli im podjąć samodzielne eksperymenty biologiczne.
Ta dwukierunkowość prowadzonych badań powodowała różne trudności natury metodologicznej i organizacyjnej.
Polegały one między innymi na tym, że musiano równocześnie posługiwać się założeniami metodologicznymi nauk
biologicznych i społecznych oraz odmiennymi metodami i narzędziami badawczymi.
Prowadzenie badań z pogranicza ekologii i sozologii stwarzało realne warunki dla współuczestnictwa w nich uczniów i
urzeczywistnienia intencji programu nauczania biologii dotyczących celów i zadań prac seminaryjnych.