dc.description.abstract | Celem niniejszej pracy jest ukazanie złożoności zagadnienia edukacyjnych
zastosowań mikrokomputera, a w szczególności pokazanie jego powiązań
z humanistycznymi wartościami pedagogiki. Bez postrzegania tego tak
bardzo dziś istotnego i powszechnego, a często zredukowanego do praktycznego
wymiaru problemu, w bogactwie kontekstów: oczywistym i naturalnym
– pedagogicznym oraz technicznym, a także psychologicznym,
społecznym, aksjologicznym, kulturowym, filozoficznym, historycznym,
a nawet politycznym, stosowany w edukacji komputer staje się kolejnym narzędziem,
używanym bez refleksji, a przez to nie tylko nie przyczyniającym
się do polepszenia efektywności kształcenia, ale wręcz tworzącym różnorodne
nowe patologie i zagrożenia oraz pogłębiającym informacyjny zalew. Do
najważniejszych elementów refleksji niezbędnej dla edukacyjnie poprawnego
wykorzystywania komputerów należy zaliczyć dostrzeganie różnic
między dostępną w bazach danych i Internecie informacją a potrzebną człowiekowi
do własnego rozwoju i przez niego tworzoną wiedzą. Istotne jest
także ukazanie sposobów przekształcania informacji w wiedzę, a – w miarę
możliwości – w dalszych etapach kształcenia także w mądrość, rozumianą
– między innymi – jako umiejętność podejmowania trafnych decyzji i zdolność
przewidywania rozmaitych konsekwencji własnych działań. | pl_PL |