| dc.description.abstract | Podjęcie badań nad rozwojem postawy ucznia wobec problemu matematycznego postulowano już od szeregu lat. Badania 
omawiane w niniejszej pracy mają charakter przygotowawczy i sondażowy, gdyż zajmuję się w nich nie tyle rozwojem, 
co opisem zastanych postaw uczniów wobec zadań matematycznych rozwiązywanych w klasie czwartej. Sondażowy charakter 
tych badań wiąże się też z tym, że zastosowane przeze mnie narzędzia badawcze dają jedynie wstępną orientację w 
postawach uczniów. Przy doborze i stosowaniu tych narzędzi starałam się bowiem utrzymać takie warunki, w jakich 
zazwyczaj uczniowie rozwiązują zadania matematyczne w klasie.
Ten poziom kształcenia wybrałam dla badania postaw uczniów dlatego, że stanowi on według mnie ważny etap w  
kształtowaniu motywacji i metod postępowania uczniów dotyczących zadań matematycznych. Na tym etapie postępowanie 
uczniów, wynikające z ich doświadczeń nabytych w okresie nauczania początkowego, ulega zmianom w związku z 
wymaganiami nauczania ponadpoczątkowego formułowanymi przez nauczyciela matematyki, na ogół innego niż w klasach 
początkowych. Warunkiem odpowiedniego ukierunkowania przez nauczyciela postępowania uczniów przy rozwiązywaniu 
zadań matematycznych jest rozeznanie w istniejących i funkcjonujących w rzeczywistości szkolnej postawach uczniów 
tego poziomu wobec zadań matematycznych. Moje doświadczenia z pracy z dziećmi na tym poziomie nauczania i 
obserwacja lekcji nauczycieli wskazują, że nauczyciel często nie ma świadomości tych postaw, nie zawsze dostrzega 
przyczyny określonych zachowań dzieci wobec zadań, nie widzi też często konieczności głębszego wnikania w te 
problemy. Dlatego uważam, że zarówno pokazanie różnorodności postaw uczniów, jak i próba analizy tych postaw z 
punktu widzenia kształcenia matematycznego uczniów, są bardzo pożądane.
Celem mojej pracy jest opisanie postaw uczniów, badanych przeze mnie trzech klas czwartych krakowskich szkół 
podstawowych, wobec zadań matematycznych rozwiązywanych w klasie. Dla osiągnięcia tego celu potrzebne jest 
ustalenie sposobu rozumienia pojęcia postawy, ustalenie sposobów badania i opisywania tego pojęcia. Postawy uczniów 
wobec zadań matematycznych rozważam na tle szerszego pojęcia postawy podmiotu wobec przedmiotu w psychologii. Przy 
badaniu postawy uczniów uwzględniam różne jej aspekty, analizując je z punktu widzenia psychologii i dydaktyki 
matematyki. Dla opisu postawy uczniów podejmuję próbę kategoryzacji ich motywacji i ich metod postępowania przy 
rozwiązywaniu zadań, próbuję też charakteryzować "stałość" występowania tych motywacji i metod postępowania.
W rozdziale I opisuję, jak jest rozumiane pojęcie postawy podmiotu wobec przedmiotu w psychologii, a następnie 
ustalam dla potrzeb tej pracy określenie postawy ucznia wobec zadań matematycznych, wyróżniając aspekt 
behawioralno-poznawczy i aspekt emocjonalno-motywacyjny tej postawy /paragraf 1.2./. Dla ustalenia sposobów badania 
aspektu behawioralno-poznawczego postawy, dokonuję przeglądu i analizy literatury dotyczącej charakterystyki zadań 
matematycznych, sposobów badania i opisu procesu rozwiązywania zadań. Podobnie dla aspektu emocjonalno-
motywacyjnego postawy, posługując się literaturą, charakteryzuję reakcje emocjonalne i motywacje uczniów w stosunku 
do zadań matematycznych oraz sposoby ich badania i opisu.
W rozdziale II zarysowuję problematykę rozwiązywania zadań matematycznych przez uczniów klas czwartych. Rozpoczynam 
od krótkiej charakterystyki myślenia uczniów na poziomie tej klasy, następnie przedstawiam postulaty programu 
nauczania dotyczące rozwiązywania zadań matematycznych w klasie czwartej, oraz ilustruję na przykładach trudności w 
opisie pracy uczniów rozwiązujących zadania matematyczne w klasie.
Rozdział III zawiera opis przeprowadzonych przeze mnie badań dwóch aspektów postawy uczniów wobec zadań 
matematycznych. Zamieściłam tam też wyniki testów osiągnięć szkolnych, które wykorzystałam do pewnej 
charakterystyki umiejętności matematycznych badanych uczniów. Ukazując we wnioskach interpretację wyników badań,  
zarysowuję problematykę pogłębionych badań postawy uczniów wobec zadań w jej różnych aspektach.
W zakończeniu pracy formułuję kierunki dalszych badań, wskazuję wykorzystaną literaturę. Uzupełnieniem tekstu pracy 
są aneksy, w których umieściłam opinie nauczycieli o badanych przeze mnie uczniach, teksty i wyniki wykorzystanych 
testów osiągnięć szkolnych, zestawienie wyników badania motywacji i metod postępowania wobec zadań dla 
poszczególnych uczniów. | pl_PL |