dc.description.abstract | Celem niniejszej pracy jest sformułowanie zasad doboru i opracowania tekstów przedstawiających istotną wartość z
realioznawczego punktu widzenia w procesie nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej.
Praca składa się z pięciu rozdziałów, wniosków końcowych, przypisów, aneksu i literatury przedmiotu.
W rozdziale pierwszym "Podstawy teoretyczne realioznawstwa" omówiono cenniejsze prace z zakresu realioznawstwa
prezentujące poglądy autorów radzieckich, polskich i z innych krajów.
Rozdział drugi "Kryteria doboru tekstów" traktuje o językowych, lingworealioznawczych, uzualnych i wychowawczych
wartościach tekstów glottodydaktycznych.
Rozdział trzeci zaznajamia czytelnika z badaniami ankietowymi dotyczącymi znajomości realiów ZSRR przez młodzież
Liceum Ogólnokształcącego w Pińczowie i uczniów szkół średnich z różnych regionów kraju, przebywających na
Centralnym Obozie Aktywu Szkolnych Kół TPPR w Pińczowie.
Rozdział czwarty, zatytułowany "Minimum realioznawcze dla polskiej szkoły średniej", poświęcony jest analizie
programu szkoły podstawowej i średniej oraz planowanej dziesięciolatki, a także wykazowi realiów Kraju Rad, które -
zdaniem autora - powinien znać absolwent polskiej szkoły średniej. Ponadto w rozdziale sformułowano postulaty,
dotyczące materiału realioznawczego dla poszczególnych etapów i klas planowanej dziesięciolatki.
W rozdziale piątym "Materiał realioznawczy" omówiono rodzaje komentarzy realioznawczych i lingworealioznawczych,
przedstawiono wzorce tekstów realioznawczych i ich wartości oraz zaprezentowano formy realizacji materiału
realioznawczego w procesie lekcyjnym. Jednocześnie zaproponowano wykaz pomocy naukowych przydatnych w realizacji
materiału realioznawczego.
Aneks zawiera opracowane przez autora teksty realioznawcze dla uczniów polskiej szkoły średniej. Są to teksty
opisowe, dialogi z życia codziennego, teksty-wstawki i mini-dialogi zaczerpnięte głównie z czasopism radzieckich. | pl_PL |