• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zasady doboru i opracowania tekstów realioznawczych do nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (173.9MB)
Autor:
Jurewicz, Czesław
Promotor:
Henzel, Janusz
Język: pl
Słowa kluczowe:
język rosyjski
realioznawstwo
lingworealioznawstwo
nauczanie języka rosyjskiego
Data: 1983
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska - promotor: Doc. dr Janusz Henzel.
Streszczenie
Celem niniejszej pracy jest sformułowanie zasad doboru i opracowania tekstów przedstawiających istotną wartość z realioznawczego punktu widzenia w procesie nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wniosków końcowych, przypisów, aneksu i literatury przedmiotu. W rozdziale pierwszym "Podstawy teoretyczne realioznawstwa" omówiono cenniejsze prace z zakresu realioznawstwa prezentujące poglądy autorów radzieckich, polskich i z innych krajów. Rozdział drugi "Kryteria doboru tekstów" traktuje o językowych, lingworealioznawczych, uzualnych i wychowawczych wartościach tekstów glottodydaktycznych. Rozdział trzeci zaznajamia czytelnika z badaniami ankietowymi dotyczącymi znajomości realiów ZSRR przez młodzież Liceum Ogólnokształcącego w Pińczowie i uczniów szkół średnich z różnych regionów kraju, przebywających na Centralnym Obozie Aktywu Szkolnych Kół TPPR w Pińczowie. Rozdział czwarty, zatytułowany "Minimum realioznawcze dla polskiej szkoły średniej", poświęcony jest analizie programu szkoły podstawowej i średniej oraz planowanej dziesięciolatki, a także wykazowi realiów Kraju Rad, które - zdaniem autora - powinien znać absolwent polskiej szkoły średniej. Ponadto w rozdziale sformułowano postulaty, dotyczące materiału realioznawczego dla poszczególnych etapów i klas planowanej dziesięciolatki. W rozdziale piątym "Materiał realioznawczy" omówiono rodzaje komentarzy realioznawczych i lingworealioznawczych, przedstawiono wzorce tekstów realioznawczych i ich wartości oraz zaprezentowano formy realizacji materiału realioznawczego w procesie lekcyjnym. Jednocześnie zaproponowano wykaz pomocy naukowych przydatnych w realizacji materiału realioznawczego. Aneks zawiera opracowane przez autora teksty realioznawcze dla uczniów polskiej szkoły średniej. Są to teksty opisowe, dialogi z życia codziennego, teksty-wstawki i mini-dialogi zaczerpnięte głównie z czasopism radzieckich.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3171
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image