Edukacja religijna w liceach zawodowych w kontekście innowacyjnych zmian w szkolnictwie zawodowym w okresie międzywojennym w Polsce
Author:
Ceglarek, Roman
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [73]-88
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja religijnaliceum zawodowe
program nauki religii
etos pracy
the religious education
the vocational secondary school
the teaching program of religion
the ethos of work
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Przedmiotem artykułu jest problematyka edukacji religijnej młodzieży
w liceach zawodowych po reformie szkolnej, jaka dokonała się w Polsce po 1932 r.
W artykule rozpatrywane są jej dwie zasadnicze linie, a mianowicie: przekaz prawd
wiary oraz wychowanie moralne i religijne. Pierwsza związana jest z podaniem treści
dogmatycznych i etycznych, a druga z formacją religijną. W ten sposób program nauki
religii podaje uczniom wskazania teoretyczne i praktyczne mające wpływać na jakość
życia chrześcijańskiego. Dotyczy to nie tylko kształtowania światopoglądu katolickiego
i motywowania do praktykowania wiary, ale również wychowywania do pełnienia
ról zawodowych z poszanowaniem prawa i wartości chrześcijańskich. The subject of the article is the issue of the youth religious education at vocational
secondary schools after the school reform which was carried out in Poland after
1932. There are two main lines considered in this article, namely; transfer of the truths
of faith and moral and religious upbringing. The first one is connected with passing on
the dogmatic and ethical contents, and the other one is connected with the religious
formation. In this way the teaching program of religion shows students theoretical
and practical hints which influence the quality of the Christian life. It does not only
concern shaping the Catholic worldview and motivating to practice the faith, but also
upbringing to fulfilling jobs with the respect of law and the Christian values.