• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 5/2017
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 5/2017
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dropping out of school : risk and protective factors

Thumbnail
View/Open
Dropping out of school... (859.8Kb)
Author:
Lavrentsova, Elena
Valkov, Petar
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [107]-124
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
psychopatologia rodzinna
czynniki społeczno-ekonomiczne
czynniki kulturowe
family psychopathology
socioeconomic and cultural factors
Date: 2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Profilaktyka dotycząca porzucenia nauki w szkole i promowanie udanego jej ukończenia jest istotnym problemem w Bułgarii, co stanowi poważne wyzwanie dla szkół i społeczności edukacyjnej pracującej z młodzieżą zagrożoną niepowodzeniem szkolnym. W niewielu badaniach przeanalizowano czynniki warunkujące opuszczenie szkoły przed osiągnięciem etapu szkoły średniej, a ich dane zostały przeanalizowane. Badania wskazują, że rezygnacja z nauki szkolnej jest ściśle powiązana z psychopatologią rodzinną, indywidualnymi cechami i zaburzeniami rozwoju w dzieciństwie. Wreszcie, co ważniejsze, istnieją pewne czynniki społeczno-ekonomiczne i kulturowe, które determinują opuszczanie szkoły. Konieczne jest podejście wielofunkcyjne w celu zrozumienia czynników ryzyka, które mają miejsce w szkole. Identyfikacja predyktorów niepowodzeń szkolnych jest kluczowa dla zrozumienia przyczyn i procesów porzucania szkoły, co z kolei może pomóc w opracowaniu skutecznych programów zapobiegania temu problemowi. W prezentowanym artykule omówiono implikacje dotyczące zapobiegania wczesnemu porzuceniu szkoły średniej. Autorzy kładą nacisk na stosowanie podejścia transkulturowego, aby zmaksymalizować potencjalne korzyści z programów zapobiegawczych.
 
Preventing school dropout and promoting successful graduation is a national concern in Bulgaria that poses a significant challenge to schools and educational communities working with youth at risk of school failure. Few studies have examined predictors of dropping out of school before students reach high school and their data have been analysed. Research shows dropping out is strongly tied to family psychopathology, individual characteristics and childhood development disorders. Finally, yet importantly, there are some socioeconomic and cultural factors associated with dropping out of school. A multifactor approach is needed in order to understand the risk factors for school dropout. Identifying the predictors of school failure is crucial for understanding the causes and processes of dropping out, which, in turn, can help guide the creation of effective programs for the prevention of this problem. Implications for prevention of early high school dropout are discussed. The authors place an emphasis on applying a trans-cultural approach to maximize the potential benefit of dropout prevention programs.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/3184
Collections
  • Labor et Educatio ; Nr 5/2017

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image