Dropping out of school : risk and protective factors
View/ Open
Author:
Lavrentsova, Elena
Valkov, Petar
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [107]-124
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
psychopatologia rodzinnaczynniki społeczno-ekonomiczne
czynniki kulturowe
family psychopathology
socioeconomic and cultural factors
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Profilaktyka dotycząca porzucenia nauki w szkole i promowanie udanego
jej ukończenia jest istotnym problemem w Bułgarii, co stanowi poważne wyzwanie dla
szkół i społeczności edukacyjnej pracującej z młodzieżą zagrożoną niepowodzeniem
szkolnym. W niewielu badaniach przeanalizowano czynniki warunkujące opuszczenie
szkoły przed osiągnięciem etapu szkoły średniej, a ich dane zostały przeanalizowane.
Badania wskazują, że rezygnacja z nauki szkolnej jest ściśle powiązana z psychopatologią
rodzinną, indywidualnymi cechami i zaburzeniami rozwoju w dzieciństwie.
Wreszcie, co ważniejsze, istnieją pewne czynniki społeczno-ekonomiczne i kulturowe,
które determinują opuszczanie szkoły. Konieczne jest podejście wielofunkcyjne w celu
zrozumienia czynników ryzyka, które mają miejsce w szkole. Identyfikacja predyktorów
niepowodzeń szkolnych jest kluczowa dla zrozumienia przyczyn i procesów
porzucania szkoły, co z kolei może pomóc w opracowaniu skutecznych programów
zapobiegania temu problemowi. W prezentowanym artykule omówiono implikacje
dotyczące zapobiegania wczesnemu porzuceniu szkoły średniej. Autorzy kładą nacisk
na stosowanie podejścia transkulturowego, aby zmaksymalizować potencjalne korzyści
z programów zapobiegawczych. Preventing school dropout and promoting successful graduation is a national
concern in Bulgaria that poses a significant challenge to schools and educational
communities working with youth at risk of school failure. Few studies have examined
predictors of dropping out of school before students reach high school and their data
have been analysed. Research shows dropping out is strongly tied to family psychopathology,
individual characteristics and childhood development disorders. Finally,
yet importantly, there are some socioeconomic and cultural factors associated with
dropping out of school. A multifactor approach is needed in order to understand the
risk factors for school dropout. Identifying the predictors of school failure is crucial
for understanding the causes and processes of dropping out, which, in turn, can help
guide the creation of effective programs for the prevention of this problem. Implications
for prevention of early high school dropout are discussed. The authors place an
emphasis on applying a trans-cultural approach to maximize the potential benefit of
dropout prevention programs.