Show simple item record

dc.contributor.authorLavrentsova, Elenapl_PL
dc.contributor.authorValkov, Petarpl_PL
dc.date.accessioned2018-09-18T11:57:36Z
dc.date.available2018-09-18T11:57:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2017, nr 5, s. [107]-124pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3184
dc.description.abstractProfilaktyka dotycząca porzucenia nauki w szkole i promowanie udanego jej ukończenia jest istotnym problemem w Bułgarii, co stanowi poważne wyzwanie dla szkół i społeczności edukacyjnej pracującej z młodzieżą zagrożoną niepowodzeniem szkolnym. W niewielu badaniach przeanalizowano czynniki warunkujące opuszczenie szkoły przed osiągnięciem etapu szkoły średniej, a ich dane zostały przeanalizowane. Badania wskazują, że rezygnacja z nauki szkolnej jest ściśle powiązana z psychopatologią rodzinną, indywidualnymi cechami i zaburzeniami rozwoju w dzieciństwie. Wreszcie, co ważniejsze, istnieją pewne czynniki społeczno-ekonomiczne i kulturowe, które determinują opuszczanie szkoły. Konieczne jest podejście wielofunkcyjne w celu zrozumienia czynników ryzyka, które mają miejsce w szkole. Identyfikacja predyktorów niepowodzeń szkolnych jest kluczowa dla zrozumienia przyczyn i procesów porzucania szkoły, co z kolei może pomóc w opracowaniu skutecznych programów zapobiegania temu problemowi. W prezentowanym artykule omówiono implikacje dotyczące zapobiegania wczesnemu porzuceniu szkoły średniej. Autorzy kładą nacisk na stosowanie podejścia transkulturowego, aby zmaksymalizować potencjalne korzyści z programów zapobiegawczych.pl_PL
dc.description.abstractPreventing school dropout and promoting successful graduation is a national concern in Bulgaria that poses a significant challenge to schools and educational communities working with youth at risk of school failure. Few studies have examined predictors of dropping out of school before students reach high school and their data have been analysed. Research shows dropping out is strongly tied to family psychopathology, individual characteristics and childhood development disorders. Finally, yet importantly, there are some socioeconomic and cultural factors associated with dropping out of school. A multifactor approach is needed in order to understand the risk factors for school dropout. Identifying the predictors of school failure is crucial for understanding the causes and processes of dropping out, which, in turn, can help guide the creation of effective programs for the prevention of this problem. Implications for prevention of early high school dropout are discussed. The authors place an emphasis on applying a trans-cultural approach to maximize the potential benefit of dropout prevention programs.en_EN
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectpsychopatologia rodzinnapl_PL
dc.subjectczynniki społeczno-ekonomicznepl_PL
dc.subjectczynniki kulturowepl_PL
dc.subjectfamily psychopathologyen_EN
dc.subjectsocioeconomic and cultural factorsen_EN
dc.titleDropping out of school : risk and protective factorsen_EN
dc.title.alternativePorzucenie szkoły : ryzyko i czynniki ochronnepl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record