Studying linguistics at the UK’s universities
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Bidyuk, Natalya
Źródło: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [125]-136
Język: en
Słowa kluczowe:
językoznawstwokształcenie zawodowe
Wielka Brytania
program nauczania
edukacja
linguistics
professional training
Great Britain
syllabus
education
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule omówiono problem profesjonalnego wyszkolenia lingwistów
na brytyjskich uczelniach. Na podstawie danych zgromadzonych przez UCAS
obliczono, że ostatnie tendencje na uniwersyteckich kampaniach wstępnych w latach
2008–2016 świadczą o stopniowym, ale stabilnym wzroście liczby kandydatów pragnących
kontynuować karierę w dziedzinie językoznawstwa. Przedstawiono charakterystyczne
cechy organizacji szkoleń zawodowych lingwistów. Wskazano, że kształcenie
zawodowe lingwistów na brytyjskich uczelniach jest głównie ukierunkowane
na nauki humanistyczne; studia licencjackie i podyplomowe z językoznawstwa oferują
szeroki wachlarz kwalifikacji. Wspomniano, że Agencja ds. Zapewnienia Jakości
opracowała deklarację Subject Benchmark Statement w dziedzinie językoznawstwa (na
stopniach licencjata z wyróżnieniem), gdzie można odnaleźć, jakie oczekiwania powinni
spełniać absolwenci w zakresie wiedzy, umiejętności i rozumienia na koniec
studiów. Zauważono, że po ukończeniu studiów specjaliści z zakresu językoznawstwa
są poszukiwani w wielu różnych gałęziach przemysłu. The article deals with the problem of professional training of linguists at the
UK’s universities. Based on the data accumulated by UCAS it has been calculated that
recent trends in university admission campaigns during 2008-2016 prove gradual but
stable increase in the number of applicants wishing to pursue career in Linguistics.
The characteristic features of the organization of linguists’ professional training have
been outlined. It has been indicated that professional training of linguists at the UK’s
universities is mainly oriented toward humanities; undergraduate and postgraduate
education in Linguistics offers a wide range of qualifications. It has been mentioned
that Quality Assurance Agency has developed Subject Benchmark Statement for
Linguistics (for bachelor’s degrees with honours), where one can find what can be
expected of a graduate in the subject, in terms of what they might know, do and
understand at the end of their studies. It has been noted that after graduation future
specialists in linguistics are in demand in a wide variety of industries.