Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMadalińska-Michalak, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2018-09-18T12:10:52Z
dc.date.available2018-09-18T12:10:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2017, nr 5, s. [137]-154pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3186
dc.description.abstractNiniejszy artykuł wpisuje się w problematykę przywództwa, innowacji i uczenia się dla jakości edukacji szkolnej. Zasadnicza uwaga skoncentrowana jest na roli przywództwa dyrektora szkoły w tworzeniu i podtrzymywaniu innowacyjnych, uczących się społeczności, które wspierają rozwój krytycznych badań praktycznych. W artykule przyjęto założenie mówiące o tym, iż badania praktyczne mogą promować kreatywne partnerstwa pomiędzy tymi instytucjami, w których nauczyciele i naukowcy współpracują ze sobą, by wesprzeć budowanie wiedzy i jakość nauczania. Artykuł prezentuje wybrane wyniki badań, w których zastosowano wywiady fokusowe prowadzone z liderami z kilku szkół w Polsce. Głównym celem poszukiwań badawczych było rozpoznanie doświadczeń i potrzeb dyrektorów szkół, biorąc pod uwagę badania praktyczne, ich postrzeganie roli lidera szkoły we wspieraniu kultury dla jakości w badaniach praktycznych oraz warunków wzajemnego udziału naukowców i praktyków w społecznym procesie tworzenia wiedzy pedagogicznej. Uzyskane wyniki badań poszerzają wiedzę na temat roli dyrektorów szkół i ich przywództwa w tworzeniu innowacyjnych, uczących sie środowisk, które sprzyjają wzajemnemu udziałowi naukowców i praktyków w budowaniu wiedzy pedagogicznej oraz odsłaniają bariery osłabiające budowanie tej wiedzy poprzez badania praktyczne.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of the paper is to contribute to the literature on leadership, innovation and learning for quality of school education. The special attention is paid to the role of school principal leadership in creating and sustaining the innovative learning environments that support the development of critical practitioner research. It is assumed that practitioner research can promote creative partnerships between those institutions in which teachers and academics work in order to support knowledge creation and quality of teaching. This paper presents chosen findings of a study that involved interviews with a number of focus groups involving school leaders in a number of Polish state schools. The main aim of this research was to recognize the experiences and the needs of school principals concerning practitioner research, their perceptions on the role of school leaders in supporting culture for quality improvements in practitioner research, and on the conditions of mutual participation of academics and practitioners in the social process of creating educational knowledge. Findings direct our attention to the role of school principals and their leadership in creating the innovative learning environments that are favorable for mutual participation of academics and practitioners in the social process of educational knowledge creation.en_EN
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectbadania praktycznepl_PL
dc.subjectprzywództwopl_PL
dc.subjectszkołapl_PL
dc.subjectdyrektor szkołypl_PL
dc.subjectinnowacyjne środowisko uczenia siępl_PL
dc.subjectjakość uczenia siępl_PL
dc.subjectnaukowcypl_PL
dc.subjectprofesjonalne wspólnoty uczące siępl_PL
dc.subjectpractitioner researchen_EN
dc.subjectleadershipen_EN
dc.subjectinnovative environment learningen_EN
dc.subjectquality of learningen_EN
dc.subjectteachersen_EN
dc.subjectacademicsen_EN
dc.subjectprofessional learning communitiesen_EN
dc.titleSchool principal leadership and learning through practitioner research : towards innovations in educationen_EN
dc.title.alternativePrzywództwo dyrektora szkoły i uczenie się poprzez badania praktyczne : ku innowacjom w edukacjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord