Edukacja ekologiczna i prozdrowotna
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sobczyk, Wiktoria
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-041-4
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
ekologiaedukacja ekologiczna formalna i nieformalna
świadomość ekologiczna
bezpieczna żywność
zdrowy styl życia
Data: 2003
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Nowoczesne metody dydaktyczne akcentują potrzebę wszechstronnego, interdyscyplinarnego kształcenia. Aby nauczać o 
środowisku naturalnym, o wpływach antropogenicznych na jego elementy, nauczyciel powinien posiąść szeroką wiedzę 
merytoryczną i kształtować umiejętności wychowawcze. Edukacja ekologiczna winna przede wszystkim kształtować 
postawę emocjonalną, uczuciową ucznia, winna dotrzeć do duchowej sfery słuchacza. Najlepsze wyniki osiąga się, gdy 
uczeń poznaje „ procesy wartościowania zjawisk zachodzących w przyrodzie i etycznego postępowania w środowisku. 
Niesie to nadzieję na sukces, na to, że uczniowie w przyszłości będą kierować się tymi właśnie wartościami, będą 
aktywnie uczestniczyć w działaniach na rzecz kształtowania i ochrony środowiska.
Proponowane w niniejszej publikacji formy edukacji ekologicznej, szczególnie w zakresie i żywienia, mogą i powinny 
być wykorzystane przez pedagogów w pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Edukacja ekologiczna obejmująca procesy kształcenia i wychowania odgrywa we współczesnym szkolnictwie ważną 
funkcję. Efekty ekologicznej działalności edukacyjnej widoczne są w wielu sytuacjach życiowych - zarówno wśród 
ludzi młodych, jak i dorosłych. W niniejszej monografii opisałam formalne i nieformalne metody ekologicznego 
nauczania i wychowania, szczególnie w zakresie edukacji prozdrowotnej. Podkreśliłam, iż specyficzna i delikatna 
natura problematyki ochrony środowiska stawia przed pedagogiem i wychowawcą wielkie wymagania w procesie nauczania 
i kształtowania osobowości proekologicznych. W szczególności nauczyciel techniki powinien umieć przystosowywać się 
do nowych realiów, do ciągle zmieniających się systemów edukacyjnych „ w szkole. Od pedagoga wymaga się 
interdyscyplinarnego przygotowania w zakresie wiedzy merytorycznej i metodycznej oraz wszechstronnych umiejętności 
korzystania ze środków dydaktycznych. Świadomość ekologiczna nauczyciela oraz twórcze podejście do procesu 
nauczania sprzyjają efektywności edukacji, przyczyniają się do kształtowania właściwych relacji człowieka ze 
środowiskiem.
W publikacji wskazałam na rolę edukacji ekologicznej społeczeństwa w zakresie bezpiecznej żywności i zdrowego 
żywienia. Zaznaczyłam, że powszechna edukacja i tych najmłodszych, i dorosłych może funkcjonować we wszystkich 
organizacjach i placówkach, a jej proste i atrakcyjne formy mogą dawać rewelacyjne rezultaty.
Na podstawie wyników badań sondażowych w kilku krajach europejskich (Francja, Belgia, Polska) oceniłam stan wiedzy 
na temat źródeł migracji substancji obcych do żywności oraz świadomość agroekologiczną wybranych grup 
społeczeństwa. Ponadto zauważyłam, że Polacy są żywo zainteresowani problematyką produkcji i zakupu bezpiecznej 
żywności. Chętnie wzięliby udział w programie edukacji ekologicznej, gdyby tylko taki program został stworzony.

