• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kształtowanie sprawności rozumienia mowy rosyjskiej w oparciu o audytywne teksty monologowe : (na materiale eksperymentalnego nauczania w klasie VII)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (43.98MB)
Autor:
Malczewska, Wiesława
Promotor:
Henzel, Janusz
Język: pl
Słowa kluczowe:
język rosyjski
nauczanie języka rosyjskiego
glottodydaktyka
rozumienie mowy obcej ze słuchu
Data: 1983
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska - opiekun naukowy: doc. dr Janusz Henzel.
Streszczenie
Doskonalenie metod i technik nauczania i uczenia się jest jednym z najbardziej aktualnych zadań stojących przed polską szkołą w okresie rozpoczętej reformy programowej. W glottodydaktyce istnieje jeszcze szereg problemów teoretycznych, które wymagają eksperymentalnego zbadania i zweryfikowania. Do nich, niewątpliwie, należy problem kształtowania sprawności rozumienia mowy obcej ze słuchu. Problem ten wzbudza w ostatnim dziesięcioleciu żywe zainteresowanie zarówno teoretyków nauczania języków obcych, psychologów i językoznawców, jak i samych nauczycieli praktyków. Wiąże się to zapewne z ważną rolą, jaką słuchanie ze zrozumieniem odgrywa w procesie komunikacji językowej w różnych sytuacjach: na lekcjach, podczas korzystania z takich środków przekazu jak radio, film i telewizja, przy słuchaniu płyt i taśm magnetofonowych, czy też w bezpośrednim kontakcie z rodowitymi użytkownikami języka. Aktualność podjętego tematu polega również na tym, że w nowym programie nauczania języka rosyjskiego, który jest realizowany w szkole podstawowej od września 1983 roku, omawiana sprawność po raz pierwszy została wyróżniona jako sprawność autonomiczna, a na poziomie klas V-VI zaliczona do sprawności wiodących. Wymaga to nowego spojrzenia na sprawność rozumienia mowy. Prezentowana praca składa się z wprowadzenia, pięciu rozdziałów, przypisów, bibliografii i aneksów. Wprowadzenie zawiera uzasadnienie wyboru tematu, krótki przegląd polskiej literatury glottodydaktycznej na temat kształtowania sprawności rozumienia mowy, z którego wynikają wnioski istotne dla podejmowanych badań, zawiera także ustalenie terminologii podstawowej. W rozdziale pierwszym zaprezentowane zostały psycholingwistyczne mechanizmy procesu rozumienia mowy, czynniki determinujące prawidłową percepcję słuchową oraz ważne problemy dydaktyczne związane z rozumieniem mewy, poruszane w literaturze glottodydaktycznej polskiej i radzieckiej. W rozdziale drugim analizowany jest stan obecny kształtowania sprawności rozumienia mowy w szkole polskiej. Analiza dotyczy programów nauczania języka rosyjskiego i książek przedmiotowo-metodycznych w aspekcie omawianej sprawności. Przedmiotem analizy są również wyniki badań dotyczących sposobów kształtowania sprawności rozumienia mowy na lekcjach języka rosyjskiego oraz dotyczących tempa mowy nauczycieli języka rosyjskiego, i materiałów audialnych stosowanych w szkołach. Rozdział trzeci zawiera prepozycję metodyczną kształtowania sprawności rozumienia mowy poprzez adekwatny system ćwiczeń w oparciu o audytywne teksty monologowe na lekcjach języka rosyjskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Proponowany system ćwiczeń sprawdzony został w nauczaniu eksperymentalnym w klasach siódmych szkoły podstawowej w roku szkolnym 1981/82 i zweryfikowany w badaniu retencyjnym w roku szkolnym 1982/83. Wyniki eksperymentu zamieszczone są w rozdziale czwartym. W tym rozdziale przedstawiono również metodologię badań. W ostatnim, piątym rozdziale zawarta jest analiza i interpretacja uzyskanych w badaniu wyników i oparte na nich wnioskowanie. Pracę zamykają przypisy, wykaz bibliografii i aneksy, zawierające materiały dydaktyczne z badań.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3369
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image