• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Efficacy of audio description dedicated to children within the functionalist approach to translation

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (2.680MB)
Autor:
Zabrocka-Śliwka, Monika
Promotor:
Piotrowska, Maria
Język: en
Słowa kluczowe:
audiodeskrypcja (AD) dla dzieci
dostępność
przekład audiowizualny
efektywność przekładu / AD
edutainment
audiodescription (AD) for children
accessibility
audiovisual translation
efficacy of translation / AD
edutainment
Data: 2018-11-05
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Instytut Neofilologii. Praca doktorska napisana przez Monikę Zabrocką-Śliwkę pod kierunkiem prof. Marii Piotrowskiej.
Streszczenie
Niniejsza rozprawa zatytułowana Efektywność audiodeskrypcji dla dzieci w ramach funkcjonalistycznego podejścia do tłumaczenia [Efficacy of audio description dedicated to children within the functionalist approach to translation] jest opisem badania potencjału języka polskiej audiodeskrypcji (AD) w zakresie rozrywki i edukacji. Jednym z jej podstawowych celów jest sprawdzenie, w jaki sposób język AD dedykowanej niewidomym i/lub niedowidzącym dzieciom i nastolatkom zmienia się w zależności od jej przewidzianej przez audiodeskryptora funkcji. W pracy tej analizuję stosowane przez autorów AD techniki opisu warstwy wizualnej produktów takich jak filmy animowane, sztuki teatralne i adaptacje filmowe lektur szkolnych, omawiając ich możliwy wpływ na odbiór danego produktu. Jednocześnie staram się ustalić, jakie czynniki wpływają na decyzje podejmowane przez audiodeskryptora w procesie tworzenia skryptu. Praca składa się z pięciu części: (1) Wprowadzenie i zarys badania, (2) Podstawy teoretyczne: AD w kontekście przekładoznawstwa oraz językoznawstwa kognitywnego, (3) Poznawczo-językowy rozwój dziecka (a brak wzroku oraz media audiowizualne), (4) Analiza empiryczna korpusu AD i (5) Konkluzje i uwagi uzupełniające. Pracę uzupełniają dwa dodatkowe rozdziały: (1) Appendyks (zawierający pełny opis korpusu wykorzystanego w badaniu) oraz (2) Bibliografia.
 
This PhD thesis, entitled Efficacy of audio description dedicated to children within the functionalist approach to translation, is a study of the educational and entertaining potential of the language Polish audio description (AD) scripts dedicated to the young audiences. One of its primary aims is to investigate how the language of ADs intended for visually impaired children and teenagers varies in relation to their planned functions envisioned by their authors. The thesis analyses ways in which the visual layer of audiovisual products (such as animated films, theatre plays and filmic adaptations of obligatory school readings) is rendered into the oral one. Thus, it deals with the issue of various techniques of describing, their possible effect on the product’s reception as well as the main factors motivating the audio-describers’ choices. The thesis is composed of five parts which are: (1) Introduction and outline of the research, (2) The theoretical framework: AD in the context of Translation Studies and Cognitive Linguistics, (3) Child’s cognitive-linguistic development (in the context of blindness and visual media), (4) Empirical analysis of the AD corpus and (5) Conclusions and final thoughts. It incorporates also two supplementing chapters: (1) the Appendix (including specification of the corpus used) and (2) Bibliographical references.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/3550
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image