Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorSzymkat, Janinapl_PL
dc.contributor.authorKołodziej, Annapl_PL
dc.date.accessioned2018-11-20T13:54:09Z
dc.date.available2018-11-20T13:54:09Z
dc.date.issued1984
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3683
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska - promotor: Doc. dr hab. Janina Szymkat.pl_PL
dc.description.abstractAutorka niniejszej pracy zmierza do poznania zasobu i treści pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz do ustalenia, od jakich czynników one zależą. Znajomość zasobu pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz prawidłowości ich przyswajania pozwoliłyby usprawnić pracę dydaktyczno-wychowawczą w zakresie zdobywania wiedzy o przyrodzie. Z wypowiedzi spotykanych w literaturze wynika, że jedna z przyczyn powstawania nieprawidłowych pojęć u dzieci w wieku szkolnym wypływa z błędnego ich kształtowania w wieku przedszkolnym. Również badania prowadzone w zakresie dydaktyki biologii nad procesem uczenia się - nauczania dowiodły, że dzieci napotykają na duże trudności w przyswajaniu pojęć przyrodniczych, jeszcze w klasie V szkoły podstawowej. Niniejsza praca składa się ze wstępu i siedmiu rozdziałów. Rozdziały I i II dotyczą analizy literatury: psychologicznej, pedagogicznej i dydaktycznej, związanej z kształtowaniem pojęć przyrodniczych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. W rozdziale III omówiono metodologię badań. Wyniki badań diagnostycznych nad znajomością nazw, zakresem i treścią pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich przedstawiono w rozdziale IV. W rozdziale V scharakteryzowano czynniki warunkujące przyswajanie nazw pojęć przyrodniczych przez te dzieci. Na podstawie przeprowadzonych badań eksperymentalnych autorka zawarła w rozdziale VI wskazówki metodyczne, dotyczące oddziaływania pedagogicznego przedszkola na proces kształtowania pojęć przyrodniczych u dzieci w wieku przedszkolnym. W rozdziale VII sformułowano uogólnienia i wnioski wynikające z własnych badań nad kształtowaniem pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz wysunięto propozycje dalszych badań.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectpojęcia przyrodniczepl_PL
dc.subjectkształtowanie pojęć przyrodniczychpl_PL
dc.subjectdzieci w wieku przedszkolnym i szkolnympl_PL
dc.subjectdzieci sześcioletniepl_PL
dc.titleKształtowanie pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich w przedszkolu : (na podstawie badań przeprowadzonych w latach 1979-81 w przedszkolach woj. krakowskiego i nowosądeckiego)pl_PL
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord