• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kształtowanie pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich w przedszkolu : (na podstawie badań przeprowadzonych w latach 1979-81 w przedszkolach woj. krakowskiego i nowosądeckiego)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (28.01MB)
Autor:
Kołodziej, Anna
Promotor:
Szymkat, Janina
Język: pl
Słowa kluczowe:
pojęcia przyrodnicze
kształtowanie pojęć przyrodniczych
dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
dzieci sześcioletnie
Data: 1984
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska - promotor: Doc. dr hab. Janina Szymkat.
Streszczenie
Autorka niniejszej pracy zmierza do poznania zasobu i treści pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz do ustalenia, od jakich czynników one zależą. Znajomość zasobu pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz prawidłowości ich przyswajania pozwoliłyby usprawnić pracę dydaktyczno-wychowawczą w zakresie zdobywania wiedzy o przyrodzie. Z wypowiedzi spotykanych w literaturze wynika, że jedna z przyczyn powstawania nieprawidłowych pojęć u dzieci w wieku szkolnym wypływa z błędnego ich kształtowania w wieku przedszkolnym. Również badania prowadzone w zakresie dydaktyki biologii nad procesem uczenia się - nauczania dowiodły, że dzieci napotykają na duże trudności w przyswajaniu pojęć przyrodniczych, jeszcze w klasie V szkoły podstawowej. Niniejsza praca składa się ze wstępu i siedmiu rozdziałów. Rozdziały I i II dotyczą analizy literatury: psychologicznej, pedagogicznej i dydaktycznej, związanej z kształtowaniem pojęć przyrodniczych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. W rozdziale III omówiono metodologię badań. Wyniki badań diagnostycznych nad znajomością nazw, zakresem i treścią pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich przedstawiono w rozdziale IV. W rozdziale V scharakteryzowano czynniki warunkujące przyswajanie nazw pojęć przyrodniczych przez te dzieci. Na podstawie przeprowadzonych badań eksperymentalnych autorka zawarła w rozdziale VI wskazówki metodyczne, dotyczące oddziaływania pedagogicznego przedszkola na proces kształtowania pojęć przyrodniczych u dzieci w wieku przedszkolnym. W rozdziale VII sformułowano uogólnienia i wnioski wynikające z własnych badań nad kształtowaniem pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz wysunięto propozycje dalszych badań.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3683
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image