Kształtowanie pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich w przedszkolu : (na podstawie badań przeprowadzonych w latach 1979-81 w przedszkolach woj. krakowskiego i nowosądeckiego)
View/ Open
Author:
Kołodziej, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Szymkat, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pojęcia przyrodniczekształtowanie pojęć przyrodniczych
dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
dzieci sześcioletnie
Date: 1984
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska - promotor: Doc. dr hab. Janina Szymkat.Abstract
Autorka niniejszej pracy zmierza do poznania zasobu i treści pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz do
ustalenia, od jakich czynników one zależą. Znajomość zasobu pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich oraz
prawidłowości ich przyswajania pozwoliłyby usprawnić pracę dydaktyczno-wychowawczą w zakresie zdobywania wiedzy o
przyrodzie. Z wypowiedzi spotykanych w literaturze wynika, że jedna z przyczyn
powstawania nieprawidłowych pojęć u dzieci w wieku szkolnym wypływa z błędnego ich kształtowania w wieku
przedszkolnym. Również badania prowadzone w zakresie dydaktyki biologii nad procesem uczenia się - nauczania
dowiodły, że dzieci napotykają na duże trudności w przyswajaniu pojęć przyrodniczych, jeszcze w klasie V szkoły
podstawowej.
Niniejsza praca składa się ze wstępu i siedmiu rozdziałów. Rozdziały I i II dotyczą analizy literatury:
psychologicznej, pedagogicznej i dydaktycznej, związanej z kształtowaniem pojęć przyrodniczych u dzieci w wieku
przedszkolnym i szkolnym.
W rozdziale III omówiono metodologię badań. Wyniki badań diagnostycznych nad znajomością nazw, zakresem i treścią
pojęć przyrodniczych u dzieci sześcioletnich przedstawiono w rozdziale IV. W rozdziale V scharakteryzowano czynniki
warunkujące przyswajanie nazw pojęć przyrodniczych przez te dzieci. Na podstawie przeprowadzonych badań
eksperymentalnych autorka zawarła w rozdziale VI wskazówki metodyczne, dotyczące oddziaływania pedagogicznego
przedszkola na proces kształtowania pojęć przyrodniczych u dzieci w wieku przedszkolnym. W rozdziale VII
sformułowano uogólnienia i wnioski wynikające z własnych badań nad kształtowaniem pojęć przyrodniczych u dzieci
sześcioletnich oraz wysunięto propozycje dalszych badań.