Struktura czynności nauczyciela i uczniów podczas obserwacji na lekcjach laboratoryjnych zoologii w klasie VII
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sawiński, Julian Piotr
Promotor:
Stawiński, Wiesław
Język: pl
Data: 1984
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem doc. dr hab. Wiesława Stawińskiego w Zakładzie Dydaktyki Biologii Instytutu Biologii Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.Streszczenie
Celem pracy było poznanie prawidłowości procesu lekcyjnego na lekcjach laboratoryjnych zoologii w klasie VII szkoły
podstawowej, analiza działań i poszczególnych czynności nauczyciela i uczniów, zbudowanie modelowych rozwiązań w
tym zakresie oraz wykazanie ich wpływu na skuteczność kształcenia. Poznanie struktury czynności obserwacyjnych N i
U umożliwiło odkrycie zależności i wzajemnych relacji pomiędzy elementami postępowania dydaktycznego na lekcjach
laboratoryjnych zoologii.
Głównym problemem było szukanie możliwości udoskonalenia struktury czynności N i U podczas obserwacji okazów
zwierząt kręgowych na lekcjach.
Badania prowadzono w latach 1979-1984 w różnych szkołach podstawowych, przede wszystkim w mieście Koszalinie.
Przebiegały one w trzech etapach:
- Badania diagnostyczne - określenie stanu faktycznego organizacji i przebiegu czynności N i U podczas obserwacji
na lekcjach zoologii w klasach VII z zakresu strunowców.
- Badania projektująco-eksperymentalne - konstruowanie modelowego katalogu czynności obserwacyjnych, modeli
struktury czynności N i U podczas różnych rodzajów obserwacji okazów zwierząt i algorytmów tych czynności oraz
realizacja badań eksperymentalnych w 13 klasach VII, badań testowych testem wiadomości i umiejętności.
- Badania dystansowe - określenie wpływu zmiennych niezależnych na trwałość wiedzy U w kategorii zapamiętania i
rozumienia wiadomości oraz umiejętności praktycznych i intelektualnych.
Posłużono się następującymi metodami badawczymi: obserwacją pedagogiczną, eksperymentem pedagogicznym, ankietą,
testami oraz metodami statystycznymi do opracowania wyników badań.
Praca składa się z 9 rozdziałów, w których zamieszczono następujące zagadnienia: W pierwszej części pracy
(rozdz.1,2 i 3) dokonano analizy dostępnej literatury krajowej i zagranicznej. Przedstawiono problemy rozwoju nauk
zoologicznych w odniesieniu do celów i treści nauczania biologii, obserwację jako metodę nauczania i uczenia się
treści zoologicznych, oraz teoretyczne podstawy analizy i modelowania struktury czynności N i U podczas obserwacji
na lekcjach laboratoryjnych zoologii w klasie VII.
Założenia metodologiczne przedstawiono w rozdz. 5 i 4, określono w nich szczegółowe cele badań, problematykę
badawczą, metody, techniki, procedury i narzędzia badawcze oraz organizację i przebieg badań.
Wyniki badań diagnostycznych: ankietowych i hospitacji lekcji, przedstawiono w rozdz. 6, w którym przeprowadzono
analizę i ocenę stanu faktycznego działania U i U na lekcjach. Następnie (rozdz. 7) zaprezentowano modelowe
rozwiązania dotyczące czynności obserwacyjnych. Wyróżniono kilka rodzajów obserwacji: demonstrację wprowadzającą,
ilustracyjną i problemową, obserwację kierowaną bezpośrednio przez N i pośrednio, poprzez instrukcję pisemną oraz 2
rodzaje obserwacji samodzielnych, tj. ukierunkowaną i nie ukierunkowaną.
Podczas badań eksperymentalnych wykazano pozytywny wpływ modelowych struktur czynności N i U podczas obserwacji na
skuteczność nauczania i uczenia się treści zoologicznych, w tym silne ich oddziaływanie na rozwój umiejętności
biologicznych. W eksperymencie uczestniczyło łącznie 15 klas VII, w tym 5 klas objęto badaniami wstępnymi oraz 15
właściwymi. Przeanalizowano 833 kart odpowiedzi U, w tym 22182 odpowiedzi szczegółowych, z 5 szkół. Wyniki
eksperymentu potwierdziły słuszność przyjętych założeń metodologicznych pracy. Hipotezy robocze okazały się
prawdziwe. Dowiedziono wyższość efektów dydaktycznych U pod wpływem modelowych struktur czynności N i U stosowanych
podczas obserwacji, szczególnie w zakresie rozumienia wiadomości i umiejętności biologicznych oraz ich pozytywny
wpływ na trwałość wiedzy. Najlepsze wyniki uzyskali U klas E2 a najsłabsze U klas K.
Badania przedstawione w pracy wykazały możliwości udoskonalenia struktury czynności N i U podczas obserwacji
zoologicznych. Potwierdzono hipotezę główną. Na podstawie uzyskanych wyników badań wysunięto kilka wniosków
(rozdz.9), z których na czoło wysuwa się konieczność czynnościowej analizy pracy N i U oraz potrzeba
upowszechnienia wśród N tych modelowych rozwiązań.