Teoria relewancji w badaniu kompetencji komunikacyjnej osób z niedosłuchem w następstwie otosklerozy
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Solowska, Beata
Promotor:
Michalik, Mirosław
Język: pl
Słowa kluczowe:
teoria relewancjiotoskleroza
niedosłuch
audiometria
kompetencja komunikacyjna
the relevance theory
otosclerosis
hearing loss
audiometry
communication competence
Data: 2018-12-17
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Dra hab. Mirosława Michalika, prof. UP.Streszczenie
Cel dysertacji stanowiło zbadanie, z wykorzystaniem teorii relewancji Sperbera i Wilson, poziomu przyswojenia
kompetencji komunikacyjnej osób dotkniętych tytułową chorobą, reprezentujących populację generalną (18 kobiet i 18
mężczyzn), pacjentów Kliniki Otolaryngologicznej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Główny
problem dotyczył dostrzegania relewancji wypowiedzi chorych na otosklerozę podczas procesu codziennej komunikacji
oraz oceny (poprzez wyniki badań audiometrycznych) skuteczności leczenia operacyjnego otosklerozy, wpływu zabiegu
chirurgicznego na usprawnienie słuchu i poprawę kompetencji komunikacyjnej.
W pracy zastosowano eksperyment o charakterze psycholingwistycznym (przetwarzanie informacji i komunikatów
językowych) oraz audiologicznym (wykorzystanie drogi słuchowej). W zakresie analizy dokumentów zastosowano zaś
technikę analizy dokumentacji medycznej. Narzędziem badawczym wykorzystanym w celu zgromadzenia materiału
językowego było specjalnie przygotowane nagranie audio, w treści którego przedstawiono chorym trzy sytuacje typowe
dla doświadczenia przeciętnego, dorosłego człowieka. Po wysłuchaniu nagrania badani kończyli usłyszany fragment
dialogu, wybierając dowolną z załączonych replik. Adekwatne wybieranie replik wskazywało, zgodnie z teorią
relewancji, na osiąganie efektu kontekstowego (zinterpretowanie wypowiedzi w odpowiednim kontekście) oraz
dostrzeganie relewancji wypowiedzi (wyciąganie wniosków kontekstowych). Narzędzie badające relewancję wypowiedzi
oraz badania audiometryczne zostały zastosowane przed zabiegiem chirurgicznym, by określić wyjściowy poziom
kompetencji komunikacyjnej chorych na otosklerozę, a następnie w 3. miesiącu po leczeniu operacyjnym. Zestawienie
wyników pozwoliło na określenie różnicy w zakresie poprawy słuchu oraz realizacji kompetencji komunikacyjnej.
Wyniki badań skłaniają do postawienia wniosku, że kompetencja lingwistyczna w tym typie niedosłuchu postlingwalnego
jest zachowana, ale niedosłuch upośledza komunikację, utrudnia dostrzeganie relewancji informacji oraz porozumienie
z nadawcą warunkowane właściwym odczytaniem intencji komunikacyjnej. Ponadto stwierdzono, że zabieg chirurgiczny,
likwidujący niedosłuch u osób z rozpoznaniem otosklerozy, jest skuteczną metodą poprawy słuchu i rozumienia mowy –
badania wskazały na 20% poprawę kompetencji komunikacyjnej osób dotkniętych otosklerozą. Analiza statystyczna
wykazała również, że poprawa słuchu w zakresie przewodnictwa powietrznego, stanowiącego wyznacznik poziomu
słyszenia czystych dźwięków, wyniosła przeciętnie około 37 dB, a kostnego 8 dB.
Wnioski (lingwistyczne, logopedyczne i audiologiczne) pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie, że niedosłuch w
wyniku otosklerozy wpływa na obniżenie kompetencji komunikacyjnej (niedostrzeganie relewancji, powtarzanie
informacji obecnej w kontekście), a zabieg operacyjny, usprawniający słuch badanych osób, powoduje wzrost jej
poziomu. The aim of this Ph dissertation was to examine language functioning of otosclerosis patients and define how that
disease affects the level of communication competence. For that purpose a group representing general population (18
females and 18 males) was chosen, all patients of the ENT Deprtament of the Jagiellonian University Medical College
in Cracow.
As the main subject of the dissertation refers to the aspects of communication competences, Chapter I defines three
competences referred to as “core” (grammar – lexical i.e. linguistic, communication and cultural competence known
as cognitive).
Chapter I also presents other significant parts of communication (language system, speech act elements, language
functions, forms of contact), speech acts concepts of John Austin and John Searl (pragmalinguistics), other
theories and linguistic concepts concerning the relation between language knowledge and mental, cognitive, social
and biological processes of a man.
Chapter II presents the relevance theory of Dan Sperber and Deirdre Wilson (1986) based on an inferential model of
communication used to create a diagnostic tool applied in the diagnosis of communication competence in otosclerosis
patients.
Chapter III shows the problem of otosclerosis - bony labyrinth disease being often the cause of hearing loss in the
postlingual period. This disease leads to the damage of the sound transmission mechanism in the middle ear which
complicates the auditory conversion process resulting in worse speech comprehension, i.e. reducing communication
competence.
Chapter IV contains the methodology aspects and presents the diagnostic tool (audio records) used for gathering
language material of people with hearing loss caused by otosclerosis. After listening to a recording the patients
completed an excerpt from the dialogue they had listened to, choosing any of the included replies. Adequately
chosen replies showed, in accordance with the relevance theory, reaching the context effect (interpreting the
utterance in an adequate context) and the perception of the utterance relevance ( understanding implications).
Chapter V of the dissertation focuses on an important research problem – the assessment of the effectiveness of
surgical treatment of otosclerosis. The results of medical records analysis of the patients before and after
surgery within the level of air and bone conductivity were considered.
Analysis of the linguistic material of people with hearing loss caused by otosclerosis and the analysis of
audioscopes allowed identifying the problem of this dissertation as interdisciplinary, connecting applied
linguistics, audiology and speech therapy.
Conclusions (linguistic, logopedic and audiological) discussed in Chapter VI include both the assessment of the
diagnostic tool in a specific impaired discourse and the results of medical research before and after surgery. They
lead to a conclusion that hearing loss resulting from otosclerosis causes diminution of communication competence
(i.e. inability to perceive relevance and repeating information already existing in context.), and that the surgery
increases the communication competence level.
Research into the communication competence based on the relevance theory is empirical research showing the
discrepancies between relevance perception and the effort of temporary information transformation in people with a
medical issue (audiological) resulting in communication interference. This research is a valuable source of
diagnostic information helpful in planning further speech therapy for people with hearing loss caused by
otosclerosis. Together with otoscopic examination, audiometric screenings and speech comprehension tests it might
constitute one of the criteria for the diagnosis of otosclerosis and referring patients to further treatment
improving their communication competence.
Analysis of this “hard to measure” communication competence problem e.g. in people with hearing loss caused by
otosclerosis opens a new research area helpful in diagnostics and rehabilitation of people with that specific and
rarely researched impaired discourse.