Kształtowanie kompetencji społecznych studentów ratownictwa medycznego
Author:
Seweryn, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Potyrała, Katarzyna
Tokarska, Urszula
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2019-02-11
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Potyrały, prof. UP, promotor pomocniczy: dr Urszula Tokarska.Abstract
Rozprawa doktorska podejmuje problematykę kształtowania kompetencji społecznych studentów w obszarze nauk
medycznych i nauk o zdrowiu na przykładzie kierunku ratownictwo medyczne Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza
Modrzewskiego. Rozpatruje implementację efektów nauczania z kategorii kompetencji społecznych w program studiów w
kontekście dokonanej reformy edukacji i rosnących oczekiwań społeczeństwa wobec służby zdrowia.
Celem pracy było zbadanie kształtowania i walidowania kompetencji społecznych studentów ratownictwa medycznego na
studiach pierwszego stopnia. Podstawą ustalenia efektów nauczania poddanych badaniu były obowiązujące kierunkowe
efekty kształcenia na ratownictwie medycznym w kategorii kompetencji społecznych zawarte w obowiązującym sylabusie
przedmiotu Podstawy Medycznych Czynności Ratunkowych.
Uwzględniając wskazany powyżej cel badań, sformułowany został główny problem badawczy: Jaka jest efektywność
zastosowania wybranych metod nauczania i walidacji efektów kształcenia ukierunkowanych na kompetencje społeczne w
procesie kształcenia ratowników medycznych? Postawiono hipotezę: zakłada się, że kształtowanie kompetencji
społecznych studentów Ratownictwa medycznego jest efektywniejsze przy konsekwentnej i zaplanowanej ich
implementacji w toku zajęć za pomocą odpowiednich metod i technik nauczania oraz systematycznej i metodycznej ich
walidacji.
W celu rozpoznania tematu zaprojektowano i przeprowadzono eksperyment pedagogiczny. W roku akademickim 2014/2015
wykonano badanie pilotażowe, w 2016/2017 badanie właściwe.
Praca składa się ze wstępu i dziewięciu rozdziałów. Pierwszy i drugi rozdział mają charakter teoretyczny.
Przedstawiono w nich najważniejsze aspekty zmian legislacyjnych w dzisiejszej edukacji i przemian w kształceniu
zawodowym. Ukazano podstawy reformy szkolnictwa wyższego, przedstawiono sylwetkę ratownika medycznego oraz ścieżkę
umożliwiającą zdobycie tego zawodu. Omówiono również problematykę dydaktyk szczegółowych w kształceniu zawodów
medycznych w szkole wyższej. W rozdziale drugim znajdują się tezy odnoszące się do pojęcia kompetencji, kompetencji
kluczowych oraz kompetencji społecznych jako efektów kształcenia i jako kategorii interdyscyplinarnej. Pokazano
wyzwania edukacyjne, jakie za sobą pociągają. Rozdział ten porządkuje kwestie terminologiczne. W rozdziale trzecim
ukazano metodologiczne założenia badań własnych.
Zamieszczono cele i problemy badawcze, zmienne i wskaźniki do zmiennych, metody i narzędzia badawcze,
charakterystykę grup badawczych, harmonogram i organizację badań, zarówno pilotażowych jak i właściwych. Kolejny
rozdział to analiza wyników badań własnych. Przeanalizowano i omówiono dane, które dostarczył eksperyment
pedagogiczny. W rozdziale piątym znajduje się dyskusja wyników. Autorka podjęła próbę podsumowania rezultatów badań
w kontekście teorii, ukazania znaczenia problematyki kompetencji społecznych w edukacji szkoły wyższej oraz
wskazania na działania, które warto doskonalić i kontynuować. Kolejny rozdział przedstawia wnioski badawcze oraz
zalecenia ugruntowane w teorii przedmiotu i podparte analizą dostarczonego materiału badawczego. W rozdziale
siódmym zamieszczono bibliografię i netografię. Dzięki lekturze licznych prac autorka starała się wyjść poza wąskie
myślenie o kategorii efektów kształcenia oraz nakreślić wieloaspektowość i wagę kompetencji społecznych w procesie
edukacji. W rozdziale ósmym znajduje się spis tabel i rysunków. W ostatnim rozdziale natomiast istotne załączniki,
materiał, którego nie sposób było wpleść w poszczególne rozdziały. Załączone tam zostały miedzy innymi: program
studiów na kierunku ratownictwo medyczne, kierunkowe efekty kształcenia, narzędzia badawcze, sylabus do przedmiotu,
na którym przeprowadzony został eksperyment dydaktyczny, konspekty i scenariusze do zajęć, karty egzaminacyjne oraz
wszelkie inne materiały przygotowane do przeprowadzenia zajęć w eksperymencie dydaktycznym w sposób standaryzowany. Doctoral thesis discusses the problem of social competence in the field of medical science and healthcare science
teaching. The problem has been researched among Medical Rescue faculty students of Andrzej Frycz - Modrzewski
Kraków Academy. The thesis investigates the implementation of social competence category teaching effects into
studies program in the context of education reform and raising social expectations toward healthcare provision.
The thesis aimed at researching and validating social competence among first year Medical Rescue students. Teaching
effects taken into consideration were chosen on the basis of the list of teaching effects falling into “social
competence” category, obligatory for Medical Rescue faculty and published in the syllabus of “Medical Rescue
Procedures’ Basics” subject.
Considering the abovementioned research aim, main research problem has been formulated: What is the effectiveness
level of utilizing the selected teaching methods and of validating teaching effects aiming at social competences in
the process of medical rescuer education? A hypothesis was that: it is assumed, that forming social competences
among Medical Rescue faculty students is more effective if they are implemented consequently during classes with
the use of proper teaching methods and techniques, along with systematic and methodical validation thereof.
In order to research the subject matter a pedagogical experiment has been designed and performed. During the
academic year 2014/2015 a pilot study has been undertaken, with the relevant main research taking place in the year
2016/2017.
Thesis comprises introduction and nine chapters. The first and second are theoretical. They present the most
important aspects of legislation changes in modern education and changes in professional teaching. Basics of
educational system reform are presented, along with medical rescuer’s professional profile and the educational
route leading to obtaining such title. Detailed didactics problem is shown in regard to medical rescuers’
university training. The second chapter includes theses regarding the concept of competences, key competences and
social competences as both teaching effects and interdisciplinary category. Educational challenges which follow are
shown. This chapter straightens out terminology. The third chapter describes methodological assumptions of author’s
research. Aims and research problems are enumerated, along with variables and variable indicators, research methods
and tools, cohort characteristics, experiment organization and schedule (both regarding the pilot and the actual
study). Further chapter is the analysis of author’s own research results. Data gathered during the pedagogical
experiment has been presented and analyzed. The fifth chapter discussed the results. Author tries to sum up the
results in the context of theory, showing the importance of social competences’ issues in university education and
indicating the activities which are worth perfecting and continuing. The following chapter presents the research
conclusions and recommendations which find their base in subject matter theory further supported by the analysis of
research material. Seventh chapter comprises references and web-references. Thanks to reading numerous publications
the author tried to transcend the narrow thinking scheme about teaching effects and delineate the multi-aspect
issue and importance of social competence in educational process. The eighth chapter comprises table and figure
list. The final chapter comprises important attachments, and material which did not fit into any of the previous
chapters; among other: Medical Rescue faculty studies’ program, its teaching effect list, research tools, subject
syllabus (for the subject which served as the environment for didactical experiment), class outlines and scenarios,
examination cards and all other materials prepared in order to make the didactical experiment classes standardized.