Artyści w świecie pedagogiki – spotkania na polu sztuki
Author:
Łapot-Dzierwa, Kinga
Małoszowski, Robert
Baś, Kamil
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-255-7
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, en, ru
Subject:
artyścipedagogika
sztuka
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Publikacja powstała w ramach Projektu realizowanego przez KEA – zadanie: Artyści w świecie pedagogiki. Spotkania na polu sztuki, sztuka jako przestrzeń kształtowania kompetencji kulturowych i artystycznych dzieci i młodzieży – implikacje edukacyjne, finansowane w ramach umowy Nr 589/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.Abstract
Kultura i sztuka są potrzebne każdemu człowiekowi, bez względu na wiek czy wykształcenie. Nie każdy wprawdzie jest
artystą, ale każdy może być odbiorcą dzieł sztuki i uczestnikiem wydarzeń kulturalnych. Musimy pamiętać, że w dobie
zachodzących globalnych zmian nasza świadomość kulturowa i wrażliwość estetyczna powinny stanowić podstawowe
wartości. Przestrzeń kultury i sztuki wypełniona jest dziełami zawierającymi najistotniejsze przekazy dotyczące
kondycji humanistycznej poszczególnych jednostek ludzkich i całych społeczności. Język, za pomocą którego zostały
stworzone, posiada kształt i formę ujawniającą różnorodne kanony piękna. Wielość pomysłów, niekonwencjonalnych
rozwiązań tworząca konstrukcję dzieł jest niewyczerpanym źródłem informacji.
Istotą edukacji (w tym również plastycznej) jest konfrontacja naturalnych cech twórczych dziecka z tradycją i
wartościami sztuki. To próba połączenia przeszłości, teraźniejszości i przyszłości w jeden ciąg zjawisk
kulturowych. To nieustanne ożywianie języka sztuki, dla którego wyobraźnia dziecka jest przyszłością świata.
Znajomość tego języka pozwala porozumiewać się różnym kulturom, rozmawiać z twórcami za pośrednictwem ich dzieł
poza czasem i przestrzenią. Przede wszystkim jednak umożliwia rozwój osobowości i twórczych zdolności dziecka.
Sprzyja poszukiwaniu i kształtowaniu uniwersalnych wartości. Everyone needs culture and art, no matter their age or education. Even though not everyone is an artist, everyone
can participate in cultural events and be an art recipient. One has to remember that in this age of global change,
our cultural awareness and aesthetic sensitivity ought to be seen as fundamental values. The area of art and
culture is teeming with artworks encapsulating important messages on human condition, both in general and as
individuals. The language in which they were created reflects various beauty canons. The variety of ideas and
unconventional deliveries contained within works of art has been an endless source of information.
The essence of education (including visual arts education) is to confront a child’s natural creative dispositions
with the traditions and values of art. It is an attempt to interconnect the past, the present, and the future into
one continuous cultural string. It is to ceaselessly animate the language of art for which a child’s imagination is
the future of the world. To use this language proficiently equals understanding between cultures and the ability to
converse with artists through their works outside time and space. Above all, familiarity with the language of art
allows a child to develop their personality as well as their creativity. It furthers the process of seeking and
structuring universal values.