Biały dzień całą noc
Author:
Lazar, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Panasiewicz, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
subwersjautopia
sztuka
socjologia
intermedia
subversion
utopia
art
sociology
intermedia
Date: 2019-05-24
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Adam Panasiewicz.Abstract
Praca doktorska pod tytułem Biały dzień całą noc ma na celu zbadanie, czy praktyki artystyczne mogą wpływać na
zmianę sposobu myślenia o przyszłości, a także określenie jakimi metodami możemy przechwycić uwagę widza. Część
teoretyczna pracy zarysowuje tło na gruncie sztuk wizualnych oraz podaje przykłady nieszablonowych sposobów
wpływania na zmianę rzeczywistości w polityce i nauce. Część artystyczna zaś bazuje na metodach
zawłaszczania środków formalnych właściwych dla reklamy, relaksacyjnych filmów wideo, uspokajających ścieżek
dźwiękowych i scenografii stworzonej na potrzeby magazynów lifestyle'owych. Owa taktyka polega na wprowadzeniu
odbiorcy w stan odprężenia, by za pomocą wyżej wymienionych środków móc zatrzymać go przy sobie na dłużej - serwuje
się widzowi strumień obrazów w tempie zdecydowanie wolniejszym niż to, z którym zderza się na co dzień. Zestawienia
motywów są konstruowane tak, by prowokować serię skojarzeń prowadzącą do wyłamywania ze schematów myślowych.
Pozornie nieprawdopodobne koncepcje okazują się bowiem często najwłaściwszymi rozwiązaniami. Seria pozornie
absurdalnych idei to waluta zmieniająca świat. Doctoral thesis entitled „Broad Daylight, All Night" aims to explore whether artistic practices are capable of
affecting change in ways of thinking about the future and types of methods by means of which the viewer's attention
can be re-captured or intercepted (détournement). A principal premise of my doctoral dissertation entitled „Broad
Daylight, All Night" is; Artistic activity is capable of influencing ways of thinking about the future. The title
of the dissertation is taken from a slogan advertising a project of an all-night lighting of cities from the
Earth's orbit. It was supposed to increase employees' and consumers' efficiency. Fortunately, the experiment
failed; for technical reasons, reflecting panels did not work. The 24/7 model annihilates the difference between
day and night. It is a space of distortion of basic needs and a space of insensitivity. A theoretical section
charts a background in the field of visual arts and provides instances of unconventional ways of producing an
alteration of reality in politics and science. An artistic section is grounded in methods of appropriation of
formal means proper to advertising, relaxation video, calming soundtracks and stage sets produced for purposes of lifestyle magazines.