• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2008, Studia Linguistica 4
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2008, Studia Linguistica 4
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Słownictwo tematyczne w dyskursie edukacyjnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Słownictwo tematyczne... (495.3KB)
Autor:
Bińczycka-Kołacz, Iwona
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. [22]-33
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The paper calls attention to the need of developing pupils’ linguistic and cultural competence by means of including thematic vocabulary into educational discourses. This vocabulary appears in thematic discourse in which both written and spoken texts are focused on the same topic. Introducing thematic vocabulary is necessary for developing a supply of lexical items and in an important way contributes to effective developing children's linguistic skills. In this paper an analysis of vocabulary excerpted from thematic discourses on suffering in the fourth form of primary school was done. Both conversational discourse an example of which is a lesson and textual discourse - pupils' compositions - were taken into account. Words and expressions that appear during a discussion about suffering were described and compared to a vocabulary of homework compositions. Pupils' compositions are distinctly more linguistically plentiful. It all makes to conclude that during lessons of Polish language and literature strong stress should be laid on practising the skill of speaking, developing communicational competence. Suitably arranged thematic discourses that allow to reveal pupils' interests may surely contribute to developing the competence.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4844
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Linguistica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image